Lang tunnel skrinlagt

22.10.2010
Diskusjonen om en giganttunnel på Haukeli er skrinlagt. Denne uka har regionvegsjefen lagt ballen død og vi kan forenes om ett felles alternativ for bedre vei over Haukeli, mener HN-direktør Egil Severeide.

- På veimøtet i Etne tirsdag kveld erklærte jeg en giganttunnel på over 25 kilometer under Haukeli for død etter å ha hørt regionvegsjef Olav Ellefseths økonomiske og driftsmessige vurderinger. Å betale over to milliarder kroner ekstra for å få økt regulariteten fra 99.5 prosent til 100 prosent er et særdeles dårlig regnestykke. De pengene kan vi få mye vei ut av andre steder.

Dessuten kan en fortsatt diskusjon om valg ev tunnelalternativ forsinke hele gjennomføringen av forbedringsprosessen på E134. Politikerne på Stortinget har ingenting imot at det er uenighet om enkeltprosjekter, for da kan de bruke det som begrunnelse for å ta dem ut av pengekøen. Det var det uføret jeg følte at vi var i ferd med å bevege oss inn i.

Nå har Vegvesenets kostnadsanalyse fortalt oss at en giganttunnel vil bli altfor kostbar og driftskrevende. Derfor er tiden inne for å samles om ett alternativ og få de tunnelprosjektene som nå er inne i NTP på plass, sier Severeide, som er svært glad for lederartikkelen i Haugesunds Avis onsdag.
Den er helt i tråd med vårt syn, sier HN-direktøren.

Her er lederartikkelen i Haugesunds Avis 21. oktober:

Vedlagt: Utskrift fra reportasjen i Haugesunds Avis onsdag 20. oktober 2010