Lanserer app for anleggsbransjen

05.11.2020
Vassbakk & Stol har samarbeidet med Appex og AktiMed i
utviklingen av ErgoAppen. F.v.: Eivind Jul Wibe Fiksdal (Appex), Aslaug Jakobsen
(Vassbakk & Stol) og Bjørn Einar Eileraas (AktiMed)
Vassbakk og Stol lanserer nytt digitalt verktøy for å få bukt med muskel- og skjelettplager i anleggsbransjen
Løsningen er åpen for alle i bransjen, heter det i en pressemelding. Vassbakk & Stol har sammen med AktiMed bedriftshelsetjeneste og det kreative teknologiselskapet Appex utviklet opplæringsverktøyet ErgoAppen.

- Med skreddersydd innhold tilpasset konkrete arbeidsoppgaver og en god dose humor i formidlingen er vår ambisjon at ErgoAppen skal bidra til å redusere anleggsbransjens økende sykefravær, forteller HMS/KS leder Aslaug Jakobsen i Vassbakk & Stol.

Mye
Over 40 prosent av sykefraværet i anleggsbransjen skyldes muskel og skjelettplager.

-De fleste vet at ergonomi er viktig, men likevel slurver de fleste av oss med hvordan vi faktisk jobber. Det ville vi gjøre noe med, forteller Aslaug, som har vært prosjektleder for Vassbakk & Stol i utviklingsarbeidet. I arbeidet med løsningen har de fått finansiell støtte fra Fondet for Regionale verneombud i bygg og anleggsbransjen og Skanska Norge AS.

Netflix
Funksjonaliteten er inspirert av Netflix, og de har fått med seg komiker Hans Morten Hansen for å formidle det viktige temaet på en morsom måte. Resultatet er altså en digital verktøykasse med fokus på ergonomi, skreddersydd for anleggsbransjen. Løsningen er tilpasset en yrkesgruppe «på farten», og fokus på brukervennlighet på mobil og nettbrett har derfor vært viktig.

– Vi har forsøkt å lage en løsning som er lett å bruke og som har et enkelt og forståelig språk. I tillegg har vi spilt på humor, gjenkjennbare miljøer og gitt det hele en delikat grafisk innpakning, foreller sier digital kreatør Eivind Jul Wibe Fiksdal i Appex. Han kan garantere at løsningen er lett å bruke:

- Man oppretter en bruker, velger hva man jobber med – og setter i gang. Både kurs og treningsprogram settes sammen ut fra de valgene du tar. Skjermbildet er dynamisk og tilpasser seg den plattformen du bruker for å gå gjennom kurset, sier forteller Eivind.

Ruste kroppen for tungt arbeid
Det er lagt ned mye arbeid i kartleggingsprosessen. I ErgoAppen får ansatte i bransjen selv fortelle om utfordringer og løsninger gjennom intervjuer. Dette styrker opplevelsen av at ErgoAppen er et produkt for bransjen – laget av bransjen selv. En «kompis» som vil deg godt;
-Du kan trygt si at Ergo er laget av de ansatte selv i samarbeid med oss i arbeidsgruppen. Et hovedmål er å få folk til å trene for å ruste kroppen for de fysiske oppgavene på jobb, sier Ergoterapeut/HMS-rådgiver Bjørn Einar Eileraas i AktiMed.

Spiller på humor
Humor er et sentralt virkemiddel for å engasjere brukerne, og utviklerne har fått
med seg stand-up komiker Hans Morten Hansen, som mange kjenner som karakteren Gullestad i «Side om side» til å lage små humoristiske filmer som binder opplæringsprogrammet sammen.
-Tanken er at du får en dose med praktisk info, for eksempel treningsprogrammer spesielt utviklet for anleggsbransjens ulike fagdisipliner. Dermed blir du litt klokere, før du får en liten film med Hans Morten som angriper dette med å lage film om ergonomi på en litt annen måte.

Spent på mottakelsen
Aslaug Jakobsen er spent på mottakelsen av løsningen som rulles ut i Vassbakk & Stol fra og med i dag. Hun håper imidlertid at andre selskaper vi ta i bruk løsningen, for dette verktøyet er utviklet for hele bransjen:
-Vi håper at ErgoAppen kan bidra til en holdningsendring, både hos oss i Vassbakk & Stol, men også bransjen for øvrig. Vi må redusere sykefraværet og forhåpentligvis vil ErgoAppen bidra til at ansatte i bransjen kan både stå lenger i jobbene sine, og ikke minst