Ledere er kulturelle arkitekter …

14.02.2019
«Vi er egentlig programmert for fortiden» sa Tore Hillestad fra Norges Handelshøyskole på frokostmøte til Sparebanken Vest og Stord Næringsråd.
-Vi er egentlig programmert for fortiden, sa Tore Hillestad fra Norges Handelshøyskole på frokostmøte til Sparebanken Vest og Stord Næringsråd.
-Det handler om å komme fra ubevisst til bevisst inkompetanse, sa Tore Hillestad Dr. oecon ved NHH i Frokostmøte på Stord Hotel denne uken.  Hillestad fremhevet viktigheten av ledere som kulturelle arkitekter. Kollektive vaner kan være et grunnleggende problem for en organisasjon som ikke er klar over at utviklingen har gått videre. Det kan  i hovedsak være fire hovedpunkter som kan være til hinder for å skape en innovasjonskultur:

1. Evnen til å endre seg

2. Viljen til å lære noe nytt

3. "Stiavhengighet", som i følge Hillestad skyldes at vi egentlig er programmert for fortiden

4. Nonkonforminisme, hvilket betyr at en ikke vil bryte ut og utfordre den etablerte måten å gjøre det på i en gruppe eller organisasjon.

Oppskriften på å skape en god innovasjonskultur ligger i at lederen må bidra til å skape et trygt psykologisk klima på en arbeidsplass. Er dette på plass, ligger alt til rette for at bedriften kan utvikle seg videre i en ny retning, mener Hillestad.

Rente- og valutamekler Remy Bilsback i Sparebanken Vest snakket om «Det globale nervøse markedet» i sitt innlegg, og så svært optimistisk på den økonomiske utviklingen i Norge fremover; "Festdemperen" må i følge Bilsback i så fall være at handelskrigen mellom USA og Kina ikke løses, noe som igjen påvirker oljeprisen.

Den profilerte legen og professoren Ingvard Wilhelmsen avsluttet frokostmøte med å snakke om hvordan vi håndterer usikkerhet, risiko og omstilling i hverdagen;  - Hvis du møter veggen er det jo ofte en dør i nærheten, innledet  Wilhelmsen foredraget til latter fra den fullsatte salen.

Bilde under: Fra venstre Ingvard Wilhelmsen, Remy Bilsback SPV, Simen Løland Aarskaog SPV, og Anne Grethe Sandtorv fra Stord Næringsråd.