Leier nye skip fra India

10.01.2012
For første gang siden seilskutetiden fornyer Haugesund-rederiet Hagland Shipping flåten sin.
- Dette er stor begivenhet, sier daglig leder Knut W. Aanensen til Stavanger Aftenblad.

Gjennomsnittsalderen for flåten av mindre bulkskip i europeisk fart er mellom 25 og 30 år. Nå har Hagland altså valgt å leie to nye skip fra India.

Hagland har fra før ni lignende skip, som frakter tømmer flis, steinmaterialer og ymse andre laster i bulk langs norskekysten og til og fra havner rundt Østersjøen og Nordsjøen. - Vi har lenge jobbet med fornyelse av flåten, sier Wendelbo Aanenens. Mt annet vært utfordrende å skaffe egenkapital og finansiering til nybygg.

- Vår løsning ble samarbeid med en nederlandsk gruppering. De to nybyggene skal de tre første årene eies av det nederlandske rederiet, JR Ship Management i Harlingen, mens vi leier inn skipene til våre fraktkontrakter. Etter tre år har vi opsjon til å kunne overta skiene, sier Aanensen.

De to nye skipene er på 4750 tonn dødvekt hver og koster til sammen 140 millioner kroner. - Skipene var opprinnelig kontrahert av et annet rederi som ikke kunne stå ved sine forpliktelser. - Dermed fikk vi sjansen til å ta over. Skipene er nærmest ferdige ved verftet Chowgule i Goa i India, mens skal bygges om slik at de tilfredsstiller våre behov, sier Aanensen.

Les mer her: http://www.aftenbladet.no/innenriks/okonomi/Forste-nybygg-siden-seilskutetiden-2916294.html