Leverer helikopterdekk nr.500

05.10.2012
Marine Aluminium AS har nylig inngått kontrakt om bygging av sitt helikopterdekk nr. 500. I desember flytter bedriftren inn i nye lokaler på Husøy.
 Dekket skal leveres Kleven Verft AS, som er en av Marine Aluminiums viktigste kunder.

I disse dager ferdigstiller bedriften sitt helikopterdekk nr. 494, og også dette leveres til Kleven Verft AS. Siden det første helikopterdekket ble levert i 1974 har Marine Aluminium blitt en verdensledende produsent av helikopterdekk.

De fleste helikopterdekkene er bygget for skip, oljerigger og andre offshoreplattformer, men kundene finnes også på land. Blant annet er bedriftens helidekk levert til bruk ved sykehus i inn- og utland.

Det andre hovedproduktet til Marine Aluminium er teleskopiske gangbroer som offshorepersonell innkvartert på flytende boligplattformer og losjiskip bruker for å ha trygg adkomst til arbeidsstedet ombord på faste installasjoner.

Marine Aluminium er verdensledende også på disse gangbroene, og har for tiden stor etterspørsel fra kunder i hele verden. I disse dager skipes en 46,5 meter teleskopisk gangbro fra Karmøy til Sembawang Shipyard i Singapore.

Her skal den monteres om bord på et skip som skal operere på brasiliansk kontinentalsokkel, heter det i en pressemelding fra selskapets adm.dir.Jan Johannesen

I tillegg er tre andre gangbroer klar for levering. De skal leveres til Yiu Lian (Kina), Fujian (Kina) og Dolphin Drilling UK for montasje om bord på Borgsten Dolphin.

Siden den første teleskopiske gangbroa ble levert fra Marine Aluminium i 1979 har bedriften bygget 56 broer.

Marine Aluminium AS har rundt 180 ansatte. 152 av disse arbeider ved avdelingene i Karmøy og Stord, menes de resterende er ansatt i datterbedriften i Kina.

Bedriften er i kraftig vekst, og har øket antall ansatte med 38 bare i 2012. I desember skal både hovdekontoret og resten av produksjonsavdelingen på Karmøy flytte inn i nye lokaler på Husøy.

Her er det reist to store produksjonshaller på til sammen 6000 kvadratmeter.

Det nye hovedanlegget på Husøy har også store utearealer som egner seg for sammenstilling av store konstruksjoner.

I tillegg får bedriften gode havneforhold som gjør utskipning av store konstruksjoner mulig.