Liten risikoendring etter finanskrisen

08.08.2011
Flertallet av bedriftene på Haugalandet har ikke har endret holdningen til valutarisiko nå i forhold til før finanskrisen inntraff, går det fram av en bacheloroppgave som to studenter ved HSH har laget.

Studentene Sølvi Ytreland og Irene Klausen har brukt HN og våre medlemsorganisasjonsers bedriftsportefølje til å hente informasjon om valutsikring i bedrifter på Haugalandet. Vel 80 bedrifter responderte på undersøkelsen.

- Ut i fra analysen så vi antydninger til noen interessante observasjoner, heter det i oppgavens konklusjoner.
- Det ene er at de bedriftene som oppgir at de ikke har endret holdning, samt den bedriften som svarte at den er mindre bevisst, gir oss et inntrykk av at de har god kunnskap om valutasikring. Det andre er at bedriftene som har svart at de er mer bevisst gir antydninger til at de ikke har god kjennskap til valutasikringspraksis. Vi vil med denne observasjonen foreslå mulige tiltak en kan gjøre for å heve kunnskapsnivået.
Ut i fra vår analyse kan vi ikke si noe om at holdninger til valutarisiko medvirker til valg av sikringsstrategi, men med bakgrunn i teorien er det grunn til å tro at dette stemmer.

Vi foreslår at det settes fokus blant annet på valutarisiko, valutaeksponering og sikringsstrategi slik at flere bedrifter har mulighet til å heve kunnskapsnivået. De fleste bankene tilbyr kurs og seminarer for kundene sine. Vi har tro på at et lavterskeltilbud, som for eksempel frokostkurs hos Haugesundsregionens Næringsforening, kan være en god arena for innføring i temaet i og med at de ikke har noen salgsinsentiver. Et annet mulig tiltak kan være kurs om emnet på HSH rettet mot bedriftsledere, økonomiledelse og lignende, skriver de to studentene.