Lønnsomme bedrifter i Kopervik

12.01.2011
Kopervik kommer på 3.plass blant byene i landet i kåringen av de mest lønnsomme bedriftene. Kun Åndalsnes og Horten kommer foran Kopervik i denne kåringen, forteller leder i Byen Vår Kopervik, Ståle Roness.

- Kåringen av Vest Auto AS som den beste lokale gasellen tidligere i år, er også med på å understreke at bedriftene i Kopervik er lønnsomme bedrifter i stor vekst, sier Roness og viser til undersøkelsen som er gjengitt i tidsskriftet Kapital.

Når vi ser på nyetableringer, så ble det etablert 209 nye virksomheter i Karmøy Kommune i 2010, en vekst på ca. 5 % fra 2009. (mot 183 i Haugesund Kommune. Kilde er Brønnøysund registrene). Av disse så er hele 47 av disse etablert i Kopervik, 44 på fastlandssiden og 29 i Åkrehamn. Av øvrige steder ble det etablert 24 nye bedrifter i Skudenes, 17 på Vedavågen, 17 på Avaldsnes, 11 på Sevland og 7 bedrifter på andre steder.

Disse tallene viser at næringslivet i Kopervik går godt, samt at det er optimisme med tanke på nyetableringer. Samarbeidet som vi etter hvert har fått med både Karmøy Kommune, samt andre næringslivsorganisasjoner, gjør at vi er optimistiske på vegne av næringslivet. Byen Vår Kopervik er selvsagt svært godt fornøyd med dette, og ser frem til ytterligere vekst for næringslivet både i Kopervik og Karmøy for øvrig i 2010, sier Roness.