Look to Karmøy!

23.03.2018
Karmøy-selskap trekkes fram som skoleeksempel på innovasjon i olje/gass-næringen

Toppsjef i Norsk Olje og Gass, Karl Schøtt Pedersen viste statsminister Erna Solberg innovasjonssiden i olje- og gassnæringen under årskonferansen i går.

Ett av de 26 eksemplene som hales frem av Norsk olje og gass, er bedriften Uptime International på Karmøy.

Selskapet springer ut av Marine Aluminium på Husøy, og fra 1979 til 2012 leverte det gangbroer utelukkende til oljeindustrien. Så begynte selskapet å posisjonere seg for det fremvoksende markedet for havvindmøller, akkurat i tide før oljeboblen brast i 2014.

– Vi har hatt veldig mye business olje og gass. Det gikk helt i stå plutselig. Da hadde vi allerede begynt å se på offshore wind. Det vi tok med oss fra olje- og gassnæringen var veldig viktig, for da slapp vi å finne opp kruttet på nytt, sier forretningsutviklingssjef Bjørnar Huse i Uptime til Dagens Næringsliv

– Vi ser nå at det vi har bygget opp i kapasitet for offshore wind tar vi med oss tilbake til olje og gass, sier han.

Utfordringene knyttet til havmøller var nemlig langt større enn for de tradisjonelle gangbroene firmaet hadde levert. Innen havvind festes gangbroene på relativt små skip som beveger seg mye opp og ned i sjøen relativt til møllene. Da må tuppen av gangbroen stå helt stille av hensyn til personellets sikkerhet.

– Vi har en enhet som detekterer alle bevegelser i båten slik at tuppen står bom stille, sier Huse.

– Det kalles en MRU, «Motion reference unit». Den har 700.000 programmeringslinjer pluss, og gjør beregninger 100 ganger i sekundet. To store elmotorer driver hydraulikkpumper som kompenserer for bevegelsene, sier han.

Han tror det vil bygges mellom fem og ti slike fartøyer årlig globalt. Prisen for hvert gangbrosystem ligger på mellom 20 og 30 millioner kroner. Heldigvis for firmaet har også oljenæringen begynt å interessere seg for å bruke mindre fartøyer for vedlikeholdsoppdrag, til kanskje en tidel av kostnaden av å leie inn hotellrigger.

Selskapet omsatte for rundt 120 millioner kroner i fjor, med seks millioner i resultat før skatt, ifølge Huse.