Lovende undervannsmarked

21.10.2011
Små oljepytter er slett ikke å forakte for selskaper som lever av rør-arbeid på havbunnen. Technip tror på en dobling av undervannsjobber de neste to årene, noe Haugesund tjener på.

- Vi tror på en dobling av det markedet vi jobber i fram mot 2014, sier en optimistisk Jan-Erik Olssøn, direktør for Technip i Stavanger.

Det franske selskapet , som er etablert med kontorer i Stavanger og Oslo, og avdelingskontor i Haugesund og Orkanger, driver i markedet bransjen kaller for Surf. Forkortelsen står for: subsea umbilicals, risers and flowlines, skriver aftenbladet.no.

På godt norsk betyr det at Technip utfører ulike arbeidsoppgaver på havbunnen: installasjon av havbunnsrammer og produksjonssystemer, rørlegging, oppkobling av rør og drift og vedlikehold av havbunnsinstallasjoner.

Den største konkurrenten på norsk sokkel er Subsea 7, som i fjor fusjonerte med Acergy. Ifølge Technip er Surf-markedet i år på om lag 5-6 milliarder kroner.

- Vi venter en økning til 12-14 milliarder kroner i 2014, sier Olssøn.

Kjempeløft for spesialister på havbunnen
Jarand Rystad, analytiker i Rystad Energy, gjør seg de samme vurderinger, men har i sine regnstykker også inkludert markedet kalt IMR. Konklusjonene er imidlertid den samme; økningen som ventes er enorm!

Technip feirer i disse dager femårsdagen til Stavanger og Haugesund-kontorene som ble opprettet som følge av en kontrakt Technip inngikk med Statoil i 2006.

- Forutsetningen var at vi etablerte oss i Stavanger. Siden 2006 har vi vokst fra null til 90 ansatte i Stavanger, i tillegg har vi 120-130 personer som er sysselsatt på Statoil-kontrakten i Haugesund. Omsetning for Technip Stavanger/Haugesund har steget jevnt. I år blir den på 1,1 milliard kroner, sier Olssøn.