Lysning for vindkraft

18.04.2012
Oljeskattekontoret har akseptert at vindkraft til havs kan følge petroleumsskatteregimet. Et gjennombrudd for klimaet, sier vindkrafttilhengerne.

- Den ferske avklaringen gjør det langt billigere å elektrifisere driften av nye, norske oljefelt som f.eks. Johan Sverdrup. Forutsetningen er at strømmen blir produsert på norsk sokkel for bruk på norsk sokkel. At den må innom sentralnettet på land med vannkraft som backup, spiller ingen rolle, sier Harald Dirdal, daglig leder i Siragrunnen Vindpark AS og partner i Havgul Clean Energy til aftenbladet.no.

Uten elektrifisering vil nye feltutbygginger sprenge klimamålene Norge har forpliktet seg til. Ved å lease det planlagte vindkraftverket på Siragrunnen utenfor Sokndal og Flekkefjord, kan oljeselskapene enkelt forklart trekke av 78 prosent på skatten.

- Da vil strøm fra Siragrunnen bare koste 24 øre kilowatt-timen, forklarer Dirdal. Det er både billigere og renere enn gasskraftverk til havs.

Siragrunnen-prosjektet utgår fra Havgul Clean Energy som igjen utviklet Havsul 1 utenfor Haram i Møre og Romsdal. Havsul 1 har konsesjon for 350 MW og skal bygges ut av sju vestlandske kraftselskaper, derav Haugaland Kraft.

Havsul 1 vil også kunne spille på det samme gunstige petroleumsskatteregimet.

Les mer her: