Lysten på innovasjonspenger

03.11.2011
Et tretittalls bedrifter benyttet anledningen til å møte det offentlige virkemiddelapparatet. Nå gjenstår det å så om de sitter på innovasjonsprosjekter som kan utløse pengestøtte.

Denne uka var Næringsforeningen medarrangør til et seminar med tittelen:"Suksess med nye prosjekter".
I Rica Maritim satt bedriftseiere og prosjektansvarlige side om side med representanter fra det som kalles "det offentlige virkemiddelapparatet": Innovasjon Norge, VRI Rogaland, Enova og Forskningrådet. Karmøy Omstillingsselskap var også representert sammen med våre tre lokale kompetansemeglere Øystein Sørhaug, Eirik Askevold og Frode Skaar.

Hensikten var å kople bedrifter med gode prosjekter til virkemiddelapparatet for å se hvordan prosjektene kunne videreutvikles.

Adm.dir. Egil Severeide i Næringsforeningen ledet møtet, og Kjell Larsen i Rogaland Ressurssenter og Thorvald Gundersen i Polytech dro først gjennom fem bedrifter som hadde gjennomført eller er i ferd med å gjennomføreprosjekter med støtte fra det offentlige; Sysco, High Comp, DeepWell, Reach Subsea og Vindafjord kommune.

Styreleder i RRS og daglig leder i IPark Haugesundregionen, Bjørn Odvar Madsen fortalte om hvordan virkemiddelapparet kunne fungere som ingrediens i vellykkede prosjekter, mens Knut Erik Bjørseth fortalte om "kampen" for å få støtte til å drive Massefabrikken AS ved Hydro, etter at selskapet la ned Søderberg-anlegget.

- For oss i Næringsforeningen er det viktig å bidra til at flere bedrifter blir oppmerksomme på de muligheter for finansering og rådgivning som finnes i det offentlige, sier Severeide.
- Det er en jungel av muligheter, men kunnskapen om dem er minimal. Derfor er vi nå i ferd med å gjennomføre tre seminarer som skal forsøke å senke terskelen hos lokale bedriftseiere, slik at nordfylket kan få en betydelig større del av forskningsmidlene som i dag deles ut til bedrifter i Rogaland. Det tredje og foreløpig siste arrangerer vi sammen emd Karmøy Næringsråd og Karmøy Omstillingsselskap den 18. november, sier Severeide.

Det kan du lese mer om her: