Må ha tre kvinner for å se effekt

09.03.2011
En kvinne eller to i styrerommet gjør ingen forskjell. Men, i det øyeblikk det er tre kvinner på plass, er det duket for mer innovative organisasjoner. Dette slår ny norsk forskning fast.

For vel fem år siden vedtok Norge en lov som påla landets allmennaksjeselskaper (ASA-selskaper) å ha minst 40 prosent av hvert kjønn i bedriftenes styrer. Flere land følger nå Norges eksempel om å lovregulere kjønnsrepresentasjon i bedriftsstyrene.

Det norske styreeksperimentet har vakt internasjonal oppsikt, og nå begynner vi også å få de første svarene på om den økte kvinneandelen i styrene har ført til endringer i de berørte virksomhetene.

Professor Morten Huse ved Handelshøyskolen BI har sammen med forskerne Mariateresa Torchia og Andrea Calabrò ved Tor Vergata University i Roma i Italia har sett på om det er noen sammenheng mellom antall kvinnelige styremedlemmer og organisasjonsmessig innovasjon i bedriften.

Studien ble tirsdag presentert på forskning.no sine nettsider, og den viser at det å ha kvinner i styrene kan ha positive bidrag til styrenes strategiengasjement og innovasjon i bedriftene.

Denne effekten viser seg imidletid først når antall kvinner i styret passerer en kritisk masse på tre eller flere kvinnelige styremedlemmer. Forskerne finner med andre ord ikke tydelige forskjeller på grad av organisasjonsmessig innovasjon i styrene med to eller færre kvinnelige styremedlemmer.

– Dette tyder på at kvinner i styrer med en eller to kvinner tilpasser seg den eksisterende styrekulturen, og deres spesifikke bidrag blir derfor ikke synlig.

– Når denne minoriteten går over en viss størrelse, vil minoritetsgruppen bli mer selvstendig og stå for sine egne standpunkter, og minoritetsgruppens bidrag vil bli mer tydelig, fremholder Huse.

Studien viser også at det er gjennom involvering i styrets strategiarbeid at den kritiske massen med kvinnelige styremedlemmer bidrar til økt organisasjonsmessig innovasjon i bedriften.

Les mer her: