Mange har aldri vært online

20.12.2011
Du trodde kanskje hele Europa var på nett? Å nei, en undersøkelse fra Eurostat røper at en stor del av den europeiske befolkning aldri har vært online.

Eurostat er EUs statistiske sentralbyrå.

Undersøkelsen tar for seg privat bruk av internett i de 27 medlemsstatene, samt Norge, Island, Kroatia, Makedonia og Tyrkia.

Her kommer det frem at 25 prosent av innbyggerne i alderen 16 til 74 år aldri har benyttet seg av internett. skriver tu.no.

Situasjonen varierer mye mellom landene, og Norge ligger best an i utviklingen, sammen med Sverige.

Her er bunnlisten:

Romania 54 prosent
Bulgaria 46 prosent
Hellas 45 prosent
Kypros 41 prosent
Portugal 41prosent

Her er topplisten:

Norge 5 prosent
Sverige 5 prosent
Danmark 7 prosent
Nederland 7 prosent
Luxembourg 8 prosent
Finland 9 prosent

Rett vei

Selv om flere land har en lav andel av befolkningen online, har utviklingen gått den rette veien.

En tilsvarende undersøkelse ble gjort for fem år siden, og da var det 42 prosent som aldri hadde vært på nett.

Høyt i Norge

For eksempel var andelen analoge innbyggere i Bulgaria og Romania på henholdsvis 71 og 74 prosent i 2006.

Og i Norge var andelen uten netterfaring faktisk på hele 17 prosent i 2006.

Undersøkelsene er laget blant annet for å se hvilke utfordringer EU har i arbeidet med Digital Agenda.

Denne strategien skal få hele EU på nett som et grunnlag for å få fart på den økonomiske veksten og for å kunne effektivisere offentlig sektor i form av nettbaserte tjenester.