Mange vil jobbe i oljå

23.01.2011
Mer enn seks av ti unge mellom 15 og 19 år mener framtidsutsiktene for olje- og gassindustrien i Norge er gode. En av tre kan tenke seg en jobb i næringen.

Tallene kommer fram i en opinionsundersøkelse Synovate har utført på oppdrag fra Oljeindustriens Landsforening (OLF).

– Undersøkelsen viser at olje- og gassindustrien har et godt rekrutteringsgrunnlag i årene som kommer. Spesielt gledelig er det at så mange som en av tre sier at de kan tenke seg å jobbe i næringen, sier fagsjef kompetanse i OLF, Thina Hagen, ifølge foreningens nettside.

Tilsvarenede undersøkelser utført av Universum viser at bedrifter i olje- og gassindustrien topper norske teknologi- og økonomistudenters ønskeliste når de forlater skolebenken.

– Dette viser at unge finner næringen mer interessant etter hvert som de får mer kunnskap om hvilke jobber de kan få, sier Hagen.

Les mer her: