Mange ville møte Stortingsbenken

16.04.2013
- Gudrun-plattformen, som er under bygging  i Haugesund, kan bli det siste store plattformddekket som Aibel gjør ferdig her i landet. Det sa visekonsernsjef Erling Matland under møtet med Stortingsbenken i går.
Over 80 representanter fra næringsliv, politikk og andre samfunnsinstitusjoner var møtt fram til Næringsforeningen og Haugaland Veksts fellesarrangement med stortingspolitikere fra Rogaland og Hordaland ved HSH.

Her ble de presentert utfordringer som regionen og den ulike virskomhetene står overfor.

- En viktig møteplass, der vi får anledning til å lære og gå i dialog med regionens folk, sa Ketil Solvik Olsen fra Frp, Rogalandsbenkens leder, etter møtet.

Stortingspolitikere fikk høre utfordringer som HSH, Aibel, lastebilnæringen, AF Decom Offshore, politiet og de som er med å utvikle flyplassen på Helganes har de neste årene. Også Avaldsnes-prosjektet og Fjord Motorpark ble belyst. Også planene om å utnytte det fraflyttede anlegget på Espevik tgil et gigantisk landanlegg for fiskeoppdrett ble presentert.

Stortingsrepresentantene fikk også høre regionens store skuffelse over at tunnelprosjektene på E 134 er skjøvet ut i tid. De fikk klar melding om å jobbe videre med disse prosjektene innenfor sine respektive partier i et håp om likevel å finne midler til oppstart i den første perioden i Norsk Transportplan.

Media har først og fremst konsentrert sine reportasjer om visekonsernsjef Erling Matlands bekymring for "utflagging" av offshoreoppdrag til Østen.

- Gudrun-plattforma, som er under bygging hos Aibel i Haugesund, kan bli det siste store plattformddekket som Aibel gjer ferdig her i landet, skriver Stavanger Aftenblad.

Han peikar på at etter ar Aibel tapte kontrakten om bygging av dekket til Gina Krog plattforma, er selskapet blitt tvinga til å tenkja nytt.

- Nå førebur me organisasjonen til konkurranse om dei komande oppgåvene på norsk sokkel. Det gjeld prosjekt som store og små plattformer til Johan Sverdrup -området i Nordsjøen og ein stor flytar som skal byggjast til Skrugard-feltet i Barentshavet.

- Aibel må tilby bygging av heile plattformdekk ved vårt verft i Thailand. Det blir for dyrt med delvis bygging og samanstilling og ferdiggjering i Haugesund slik me nå gjer med Gudrun-plattforma, seier Matland.

Han seier vidare at dersom Aibel skal kunne hevda seg i konkurransen prismessig kan heller ikkje tyngda av ingeniørarbeidet gjerast i Norge.

- Aibel satsar difor på å gjera ingeniørarbeidet ved den nye avdelinga i Singapore, som i løpet av året vil omfatta 1000 ingeniørar, seier Matland til aftenbladet.

Les mer her: