Mangel på kapital kan bremse oljefesten

14.01.2013
Rekordlav arbeidsledighet, store investeringer og sterk framtidstro til tross. Pengeknipe kan legge en demper på oljefesten i Rogaland, mener NHO før dagens Solamøte.
- Vi har aldri noensinne i historien hatt så store muligheter for næringsutvikling, vekst, sysselsetting og velstandsutvikling. Aldri! Og det må vi glede oss over kollektivt. Men så har vi de tingene som kan bremse opp og hindre oss i å nyttiggjøre oss av mulighetene, sier Hallvard Ween i NHO Rogaland til Stavanger Aftenblad.

I dag dokumenterer NHO påstanden for blant andre statsminister Jens Stoltenberg på Solamøtet.

Trafikkproblemer, arealmangel og høye boligpriser er velkjente voksesmerter som bekymrer næringslivet og vekstkåte politikere. På Solamøtet mandag blir statsminister Jens Stoltenberg også konfrontert med at Finanstilsynet har pålagt alle norske finansinstitusjoner å styrke kjernekapitalen. Det betyr at bankene har mindre kapital å låne ut, og at tilgjengelig kapital blir dyrere, ifølge bankene og NHO.

- Jo, det er en stor, pedagogisk utfordring å forklare at velfungerende bedrifter i oljefylket Rogaland trenger mer penger, medgir Hallvard Ween i NHO Rogaland.

Les hele saken her: http://www.aftenbladet.no/energi/Pengeknipe-kan-stoppe-oljefesten-3103295.html

På Solamøtet vil også HN-direktør Egil Severeide holde innlegg. Tittelen er «Vi har hele Rogaland å ta av!».

Les hele forhåndssaken fra Haugesunds Avis her: http://www.h-avis.no/nyheter/store-kanoner-pa-solamotet-1.7720368