Miljøvennlig alternativ slår an

16.06.2020
Fra venstre: Rolf Stian Torvestad, Vedlikeholdsjef, Leif Torvestad, Daglig leder og Trond Kolnes, Økonomisjef i Sport Surface AS.
Salget har doblet seg hvert år
Næringsforeningen møter Sport Surface på det nye kunstgresset til Nord. Her kan bedriften vise til nok en kunstgressbane i et portefølje som strekker seg på tvers av hele landet. Selv om klubber i dag stort sett benytter seg av denne typen kunstgress begynner myndigheter å stramme inn bruken av såkalt «gummigranulat».

-Kort forklart handler det om fyllet i banen. Frem til nylig brukte de fleste kunstgressbaner fyll laget av kvernet bildekk. Nå ser vi at flere velger et miljøvennlig alternativ, sier daglig leder i Sport Surface Leif Torvestad.

-Vi begynner å se et skifte, sier han og viser blant annet til blant annet Miljødiretoratet sin forskrift for håndtering av gummigranulat.

Forskriften, som for øvrig ikke er vedtatt enda, gjelder innfyll der det brukes plastholdig, løst fyllmateriale (alle former for plast). Geo Plus inneholder ingen form for plast og består av ytterskallene på kokosnøtter og kork. Ved bruk av Geo Plus som innfyll vil en ikke rammes av forskriften, står det på nettsidene om løsningen.

Ser en økning i etterspørselen

-Dette er ikke noe nytt og har vært på markedet siden 2007. Det finnes 400 baner med slikt fyll, sier Torvestad.

Han trekker frem storklubber som Ajax, Atletico Madrid, og AC Milan som eksempler på klubber som har erstattet granulat med Geoplus infyll.

Lokalt har de levert geoplus kunstgress til Skåredalen skole. Fremover ser Torvestad en økning i forespørselen.

-Vi solgte 3 slike i fjor. Så langt i år har vi solgt 7. Vi håper på 10-15 neste år, sier han.