Milliardsatsing på Karmøy

07.03.2013
Hydro gjør helomvending og varsler storsatsing på Karmøy.  Selskapet vil bruke tre milliarder på et nytt forskningsanlegg på den nedlagte aluminiumstomta på Håvik
Hydro gjør helomvending. Ørkenlandskapet i Qatar står ikke lenger øverst på Hydros liste over de mest attraktive områdene å drive kraftkrevende aluminiumsproduksjon.

Nå vil selskapet isteden satse for fullt på anleggene i Norge – forutsatt at selskapet får midler til forskning på energieffektiv produksjon, skriver Dagens Næringsliv.

- Ser muligheten
Klimaendringer gjør at selskapet tror det er mer å tjene i regnfulle Norge enn i knusktørre Qatar.

Hydro vil ifølge DN blant annet bruke tre milliarder på et nytt forskningsanlegg på den nedlagte aluminiumstomten på Karmøy.

– De siste årene har rammebetingelsene endret seg. Med grønne sertifikater, mer nedbør som følge av klimaforandringer og energieffektiviseringstiltak går det mot kraftoverskudd i Norge. Det gjør at forventede kraftpriser har gått kraftig ned sammenlignet med det vi trodde for fire-fem år siden, og at vi nå ser muligheten til å satse på alle våre aluminiumsverk i Norge, sier konsernsjef Svein Richard Brandtzæg til Dagens Næringsliv.

Ber om milliardstøtte
Ifølge Brandtzæg jobber selskapet med en søknad til Enova om milliardstøtte til byggingen av et nytt pilotanlegg på Karmøy.

Planen er å bruke tomten som står igjen etter det nedlagte anlegget basert på utdatert Søderberg-teknologi på Karmøy, til et forskningsanlegg med kapasitet til produksjon av 70.000 tonn aluminium. Det tilsvarer en økning på 35 prosent i forhold til aluminiumsproduksjonen på Karmøy i dag. Målet er å utvikle teknologi som får ned energiforbruket i produksjonen.

Tøffe år
Karmøy har vært gjennom store omstillinger etter nedleggelser.

– Det er jo fantastisk gledelig for Karmøy etter noen tøffe år. Vi har mistet 600 arbeidsplasser de siste fire årene. En ny produksjon på 70.000 tonn er utrolig kjærkomne, sier Sten Roar Martinsen, tillitsvalgt hos Hydro Aluminium på Karmøy om ledelsen nye planer for virksomheten