Mye rør i Ølensvåg

09.04.2015
Klimaeendringene er en av årsakene til at Ølen Betong nå tester ut landets største vann- og avløpsrør.
De nye ig-falsrørene produseres for å ta unna enda større vannmengder både i kommunal- og veianlegg, skriver det lokale nettstedet Medvind24.no

De første eksemplarene av den nye typen rør, er nå produserte hos Ølen Betong. De såkalte ig-falsrørene skal brukes til fordrøyningsmagasin, som lagrer vann under jorden for å ta unna overflatevann ved veier og kommunale anlegg. Til nå har de største ig-falsrørene kunnet romme 4,7 kubikk vann. Den nye generasjonen rør holder så mye som 6,7 kubikk.

- Med stadig større nedbørsmengder vokser behovet for større rør som kan ta unna overflatevann og unngå oversvømmelse. Disse rørene legges under bakken og kanaliserer vannet til vannmagasiner, forteller Knut Magne Østenstad, salgsleder for betongvare hos Ølen Betong.

De nye rørene er landets største av sitt slag med innstøpt pakning. Rørene har 25 cm tykke vegger, har en diameter på 2,4 meter innvendig, er 1,5 m lange og veier åtte tonn. Produksjonen av rørene startet i begynnelsen av mars. Om en måneds tid skal de testes for styrke.

Les mer her: