Nå skal det ryddes opp!

19.04.2018
Vår venner i Åkrehamn Vekst tar et skikkelig tak de neste dagene..
Tre dager til ende mobiliserer foreningen til ryddedugnad rundt butikker, på næringsområder- og i havna i Åkrehamn. Målet er et penere og mer velholdt nærområde. Her er pressemeldingen Åkrehamn Vekst har sendt ut i sakens anledning:

Rent i Åkrehamn, Stong og Veakrossen Næringsområde torsdag 26 og fredag 27.april

Åkrehamn Vekst har oppfordret alle sine medlemmer til å være med på en stor opprydning rundt sine eiendommer og butikker. Dette foregår 26 og 27 april. Vi har fått en Kommunen til å sette opp en kontainer på torget, mens næringsområdene selv sørger for kontainer.

Vi har fått kommunens driftsavdeling og Statens Vegvesen med på laget, slik at de feier fortauer og gater. De skal også være med å rydde søppel langs veikanter og gjerder.

Det flyter dessverre med søppel både i sentrum, boligområder og næringsområder. Vi ønsker derfor at alle som bor i området vårt er med å holde det rent hele året, slik at søppel kastes kun der det skal kastes.

Vi har også oppfordret skoler og barnehager til å være med å holde det rent nå i april.

Ren Havn i Åkrehamn lørdag 28. april kl 10-14

Ren Havn foregår på lørdagen den 28. april og vi ønsker at dette blir et familiearrangement der barna er med på Blekkulf miljødetektiv arrangementet, det blir underholdning, fiskekum og masse dykkere i havnebassenget.

Vi åpner Ren Havn med ordfører kl 10. Teltet inneholder stands, matservering, Dykkeromkledning, alle må registrere seg dersom de skal være vakter. Teltet er åpent fra kl 09:00. Ellers blir det Blekkulf agenter som skal gå på rebusløp, fiskekum, Åkra Skolekorps kommer, Alle kan tippe vekt på det som blir tatt opp av sjøen og vinne premie. Vakter og miljøagenter skal også hente søppel på land rundt kaiområdet samt hjelpe til dersom noe skal opp i kontainer fra sjøen.

Foreløpig Program:

- 10:00 Åpning av Ordfører Jarle Nilsen
- 10:00 Fiskekummen åpnes
- 10:00 Stands åpner i teltet
- 10:15 Åkra Skolekorps spiller
- 10:30 Dykkere går i vannet
- 11:00 til 14:00 barn og voksne, også vakter henter søppel på land fra Åkrehamn Trålbøteri til forbrukskaien.
- 11:00 Barna får male/fargelegge fisker av forskjellig slag
- 12:00 Rebusløp Blekkulf-agenter v/Marte Knutsen og marine biolog Lena Geitung. Barna må også være med å hente søppel.
- 14:00 Dykkere kommer på land
- 14:00 Gavetrekning
- 14:00 Felles bading i vår rene Havn (Vi oppfordrer russen i Kopervik og andre til en dukkert)