Nå snakker alle om Rogfast

18.08.2011
Det er rørende å se den gryende erkjennelsen hos politikere og samfunnsdebattanter for hva Rogfast kan bety for regionen vår. Det er fristende å si: Velkommen etter.

Næringsforeningen har i mange år pekt på de muligheter – og trusler- en fastlandsforbindelse mellom sør og nordfylket vil kunne skape. Jeg husker ennå et foredrag jeg holdt for ordførere og rådmenn i Haugalandrådet for tre år siden. De lyttet, reflekterte, men minnet høflig om at Rogfast var et umodent prosjekt som lå mange år fram i tid.

Det er tre år siden.
I dag snakker alle om Rogfast .
Det er aldeles strålende. For plutselig er det ikke så lenge til. Om tre år kan den første salven på en underjordisk tunnel på 25 km mellom Randaberg og Bokn detoneres. Og i 2018 eller 2019 kan snora klippes og vi kan kjøre til Stavanger på under timen. Når vi vil.

Samtidig jobbes det hardt for å korte ned avstanden mellom Haugalandet og Oslo gjennom nye tunneler og utbedringer på E134. Også de vil stå klare i dette tiåret og korte reisetida med rundt en time.

” Vi skal skape Vestlandets knutepunkt” er Næringsforeningens visjon. Den er ambisiøs, men ikke uoppnåelig.

Om vi vil eller ei, ligger Haugalandet midt i smørøyet i et av landets mest vekstkraftige områder; aksen mellom Bergen og Stavanger. Vi vil ligge midt i knutepunktet øst-vest.

Haugalandet blir midtpunktet i et område med over en million innbyggere. Vi blir start- og endepunkt for hovedkorridoren øst-vest: E134.

Hvor mange bedriftsledere vil ikke tenke at her må det være lurt å være. Her må vi etablere oss.
Det er oppmuntrende å se det økende engasjementet for Rogfast. Her har fylkesordfører Tom Tvedt spilt en viktig rolle. Dette prosjektet kommer, fordi et samlet Vestland står bak en ferjefri kyststamvei, med Rogfast som prioritet nummer en.

Så er poenget: Hvordan vil det påvirke oss på Haugalandet?.
Truslene ligger der: Hva vil skje med sjukehus, flyplass, handel, høgskole når det er bare er en time til Stavanger.

Men mulighetene er mye større.

Vekst kommer ikke av seg selv.

Vi i Næringsforeningen mener vi må bruke disse årene til Rogfast-snora klippes til nettopp å finne ut hvordan vi skal møte en ny virkelighet.
Vi må bygge ned barrierer mellom kommuner og oppmuntre til store tanker om hva som gagner regionen best.
Vi må legge til rette for boliger og næringsvirksomhet, urbanitet og fritidsmuligheter. Vi må fortelle omverdenen om våre fortrinn, og hva vi kan tilby.
Vi må skape allianser sør og nord for oss, slik at vi sammen kan foredle det potensialet som ligger i en ferjefri kyststamvei.

Det er en stor dugnad. Men bare slik kan vi sammen realisere ambisjonen om å bli Vestlandets knutepunkt..