Naboflørt i Ryfylke

21.02.2013
Fredag møtes Strand og Hjelmeland for å ta forslaget om kommunesammenslåing et skritt videre.
Det startet ved månedsskiftet da varaordfører i Hjelmeland, Håkon Helgøy (KrF) tok ordet i Ryfylkerådet og foreslo sammenslåing av Hjelmeland, Strand og Forsand.

Sistnevnte har ikke vist interesse, mens hele det politiske miljøet i Strand og alle unntatt Senterpartiet i Hjelmeland er villige til å diskutere det ublu forslaget.

Den politiske ledelsen i Strand og Hjelmeland møtes allerede fredag.

Vi skal snakke om hvordan saken skal tas videre. Jeg tror vi skal pushe på. Stemningen er kommet lengre enn noen hadde tenkt.

Vi bør få på plass håndfaste ting, slik at det ikke bare renner ut i synsing. Det er ikke meg i mot at denne prosessen ender opp med at vi blir konkrete på det med kommunesammenslåing og at kommunestyret får en sak.

Om vi skal gå via en folkeavstemming har jeg foreløpig ikke tenkt på. Det er uansett uaktuelt med noen veldige utredninger. Det har det vært nok av.

Nå er det viljen som må fram. Hvis viljen er der, så kan det bli fortgang, sier bryllupsfikser Håkon Helgøy til aftenbladet.no.

Les mer her: