Næringsministeren besøkte HN

07.09.2011
Tirsdag fikk Haugesundregionens Næringsforening besøk av Statsråd Trond Giske. Prosjektleder Bernt Jæger ønsket statsråden velkommen og orienterte om foreningens arbeid. Lederne i fire av foreningens medlemsbedrifter presenterte næringspolitiske saker av betydning for regionen.

Fire utvalgte saker hvor byråkratiske hindringer stanser næringsutvikling i regionen ble presentert.
Asbjørn Moe fra Etne Næringsforening orienterte om settefiskanlegget til 200 millioner som Marine Harvest vil etablere i Fjæra. Prosjektets framtid avhenger nå av behandling i miljøverndepartementet, etter at fylkesmannen i Hordaland har kommet med innsigelser mot anlegget.

Administrerende direktør Arne Haldorsen i Ølen Betong ønsket seg statsråder som tør gå inn i vanskelige problemstillinger. Haldorsen viste til at planarbeidet på store veganlegg tar mellom 5 og 10 år. I mellomtiden hindres næringsutviklingen. Han viste til at det er 4 landsdekkende transportbedrifter i distriktet. Disse jobber over hele Europa, men taper daglig oppdrag fordi kundene ikke tar sjansen på at veiene kan bli stengt.
- Vi er opptatt av E 134 og ny vei øst/vest. Industrien trenger bedre veier for å nå det store markedet på Østlandet, og god samferdselspolitikk er også god industripolitikk, sa Ølen Betong-sjefen.
Administrerende direktør Tore Klovning på Coop Haugaland presenterte kooperasjonens planer om et nytt senter på Raglamyr som skal erstatte Obs! og Obs!Bygg.
- Vi har kjøpt og byggemodnet tomt, både Haugesund og Karmøy kommuner sier ja til planene, og så blir vi stoppet av Fylkesmannen. Haugesund er Norges fremste handelsby. Handelsnæringen må gis lov til å vokse, ellers vil vi tape i forhold til Stavanger-distriktet, sa Klovning.
Administrerende direktør Gunnar Birkeland i Polytec viste til at de hadde bygget opp et regionalt forskningsmiljø som betjener industrien på Haugalandet.
- Det er behov for oss i et distrikt som er selve energiregionen i Norge. En viktig side ved vår virksomhet er et vi gir de unge ambisjoner om å bruke evner og kunnskap her, sa Birkeland, som håpet på velvilje når Polytec søker om basisbevilgning i 2013/2014.
Næringsminister Giske takket for orienteringen, og ville videreformidle informasjonen til sine kolleger.
- Det er mange næringsministre i en regjering. Det er ikke en gang sikkert at næringsministeren er den viktigste. Kan hende er finansministeren viktigere for næringslivet. Eller kanskje samferdselsministeren, sa Giske. Han kommenterte regjeringens plan om 40.000 nye arbeidsplasser på Vestlandet de neste fire årene, og mente dette var et svært realistisk mål.