Ny eier i Marine Aluminium

20.01.2012
Marine Aluminium på Karmøy har fått ny majoritetseier. Investeringsselskapet Norvestor Equity har kjøpt 70 prosent av den offshorerelaterte verkstedbedriften.

- Vi trengte en medeier som kan bidra både finansielt og strategisk, sier administrerende direktør Jan Johannesen i Marine Aluminium til "Karmsund". Det er han og salgsdirektør Arild Frøkedal som har eid selskapet siden 2005, da Hydro solgte seg ut. Etter noen labre år er selskapet i ferd med å finne tilbake til gamle høyder og nå en omsetning på rundt 400 millioner. Mesteparten av produksjonskapasiteten for inneværende år er solgt, og selskapet har etablert seg med hell i det kinesiske markedet. Bedriften kommer i løpet av året til å flytte til Husøy fra Nord-Karmøy, der bedriften nå holder til.

-For å vokse trenger vi penger, og vi er svært fornøyd med det engasjementet som vår nye eier har lagt for dagen. Det nye eierskapet sikrer arbeidsplassene både på Karmøy og på Stord og gir oss god anledning til å videreutvikle vår innovasjonsgrad, sier Johannesen.