Ny milepæl for DeepOcean

19.11.2012
For første gang i historien har DeepOcean nå installert et subsea-juletre fra spesialfartøyet Edda Fauna på oppdrag for Statoil.
DeepOcean har tre skip som arbeider året rundt med årlig flere hundre ulike inspeksjons-, vedlikeholds- og reparasjonsjobber på alle Statoil-opererte undervannsinstallasjoner på norsk sokkel. Nå har selskapet utført Statoils første juletreinstallasjon (ventiltre) med spesialfartøyet Edda Fauna på en ferdigboret brønn før komplettering, melder de i en pressemelding.

Slike installasjoner blir vanligvis utført fra borerigg, men med skip som Edda Fauna blir det en kostnadseffektiv løsning hvor man sparer flere dager med kostbare borerigger, samtidig som det frigjør kapasitet for Statoils innleide borerigger.

- Det dreier seg om tunge løft da dette ventiltreet med alt styringsutstyret veide 55 tonn. Løfteoperasjonene er kritiske og værvinduene små. Løftet ble gjennomført med båtens modul håndteringstårn og senket gjennom skipets moonpool, sier Sveinung Soma i DeepOcean.

- Dette er en operasjon som jeg tror både vi og Statoils IMR organisasjon har ønsket lenge å få utføre. At vi sammen lykkes med operasjonen håper vi skal åpne for flere tilsvarende oppdrag. Oppdrag som dette minner oss på at arbeidet våre folk gjør hver dag bidrar til at norsk olje- og gassproduksjon holdes oppe. Hvis vi kan spare store penger for kundene våre også, så er det virkelig kjekt, avslutter Soma.