Nye næringsarealer i Stavanger

16.11.2012
Nye nærings- og kontorbygg popper opp i Stavanger-området – og mer kommer. De neste to årene vil dagens 6 millioner kvadratmeter næringseiendom bli økt med rundt 300.000.
Det går fram av en markedsanalyse Eiendomsmegler 1 Næringseiendom og konsulent Arild Marvik har gjort, skriver aftenbladet.no.

Som de fleste vet: det går så det griner i det rogalandske, oljesmurte næringslivet. NAV anslår at det skal komme rundt 4500 nye arbeidsplasser årlig i Stavanger-regionen, det vil si i kommunene Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg.

Og den rykende ferske konjunkturanalysen fra Norsk olje og gass (tidligere Oljeindustriens landsforening), som ble presentert i Aftenbladet torsdag, frister ingen til å tråkke på bremsepedalen.

Der i gården er det klokkertro på svært høy aktivitet de neste fem årene.

For de som bygger og leier ut næringseiendom er dette godt nytt.

- Av byregionene her i landet er det vi som har færrest ledige næringslokaler. Ledigheten er rundt 3 prosent, mens den ligger på 6-7 prosent ellers i byområdene, sier Jan Inge Røyland ved Eiendomsmegler 1 Næringseiendoms kontor på Forus.

Sammen med konsulent Arild Marvik analyserer meglerfirmaet markedet innen næringseiendom to ganger i året. De registrerer nå at antall kvadratmeter ledige lokaler kommer til å øke noe på kort sikt, fordi flere selskaper er på flyttefot fra gamle lokaler og over i nye, tidsriktige bygg.

- Det blir flytteprosesser for mange bedrifter både ut dette året og i 2013, og våre anslag sier at rundt 290.000 kvadratmeter næringseiendom som blir ferdigstilt fra nå og ut 2014. Informasjonen vi har fått tilsier at nybyggene nærmer seg å være fullt utleid, sier Røyland.

Han tror imidlertid ikke at flytting betyr at den store tomheten inntar lokalene som blir forlatt:

- I forhold til forventet vekst i sysselsettingen regner vi med at disse lokalene vil bli utleid på ny, sier han.

Utleieprisene er i følge Eiendomsmegler 1 høyest i Stavanger sentrum, med et toppnivå omkring 2600 kroner for hver utleide kvadratmeter.

Deretter følger Hinna Park med et toppnivå rundt 2300 kroner. På Forus er toppnivået rundt 1850 kroner kvadraten, mens tallet i Sandnes sentrum er cirka 1600 kroner kvadraten, ifølge meglerfirmaet.

Under et møte for aktører innen næringseiendom i det skjeve tårn i Jåttåvågen torsdag, debatterte flere av de større eiendomsaktørene hvilke utfordringer regionen står overfor. Bilkøer, kommunikasjon og parkeringsmuligheter var, ikke overraskende, gjennomgangstonen.

- Jeg pleier å si at vi ikke er snille nok med gjestene våre, og bruker ordet «gjest» om de utenlandske selskapene som kommer hit. Vi må være litt mer åpne og gjestmilde, sa Tore Andre Eide i Hinna Park, da han ble bedt om å kommentere vedtaket om at Aker Solutions får langt færre parkeringsplasser enn de ønsker til sitt nye bygg med 2500 arbeidsplasser i Jåttåvågen

- Vi må iallfall være bevisste på at vi er del av en internasjonal konkurranse. Da bør vi ha en pedagogikk som forteller hvorfor aktørene ikke får det antallet parkeringsplasser de ønsker seg, supplerte David Ottesen i Risavika Havn.