-Budskapet er oppfattet

07.10.2022
Administrerende direktør i Næringsforeningen Haugalandet, Bernt Jæger, og næringsminister Jan Christian Vestre. Sistnevnte fikk med seg mange innspill fra lokalt næringsliv.
Stor frustrasjon blant næringslivsledere på innspillmøte med næringsministeren
Mange tok turen til Lille Maritim da Næringsforeningen hasteinnkalte til innspillmøte med næringsminister Jan Christian Vestre torsdag ettermiddag. Han hadde med seg stortingsrepresentant Hadia Tajik, og begge noterte ned innspill fra salen.

Skuffelsen var stor hos alle fremmøtte etter at forslag til statsbudsjettet ble lagt frem tidligere på dagen. Det hjalp ikke at E134 Seljestad-Røldal har blitt offer for sparekniven igjen. Gryteklart prosjekt, samfunnsøkonomisk lønnsomt og ekstremt etterlengtet og nødvendig.

– Budskapet er oppfattet, sa Vestre og lovet at han fortsatt skulle jobbe for realisering.

– Tunnelen skal bygges, men det blir dessverre forsinkelse, sa han.

Utbytte for å betale formueskatt
Mange av innspillene gjaldt også strømstøtteordningen med tilhørende utbytteforbud. Børge Andersen, eier og leder av Odd Hansen fortalte at de i fjor for første gang hadde tatt ut utbytte for å betjene formueskatten.

– Det blir som en ond sirkel, sa Andersen.

På dette kommenterte Vestre at de hadde tatt lærdom av koronastøtteordningen som mange profitterte på, og at de ikke kunne risikere det samme igjen.

Flyplass trenger nødhjelp
Ordfører Jarle Nilsen, med flere, talte flyplassen sin sak.

– Flyplassen trenger nødhjelp! Til nå har næringslivet bidratt med 15 millioner kroner, men det mangler fremdeles 20 millioner. Jeg håper jeg klarer å fri til “naboer” og hente inn noe mer, men staten må også komme på banen. Det er ikke sikkert det blir normal reisevirksomhet før i 2025, sa Nilsen.

Vestre var ikke klar over hvor kritisk det var og ba om å få tilsendt mer informasjon. Han påpekte også at det var positive tendenser i flytrafikken, at SAS hadde solgt flere billetter enn før pandemien. Innspillene ble notert.

Se bilder