– Det haster med strømpakke fra regjeringen

02.09.2022
Anders Hundseid i Fatland har nå sett seg lei på at ulik strømpris gir ulike konkurransevilkår i landet. Foto: Fatland
Konsernsjef i Fatland forventer like konkurransevilkår over hele landet
- Både bedriftene og bøndene blør nå, dette går ikke lenger, skriver konsernsjef i Fatland, Anders Hundseid i en pressemelding.

Han mener de ulike strømprisene i landet gir ulike konkurransevilkår og en alvorlig situasjon både for slakteribransjen, bøndene og lokalt næringsliv i hele Sør-Norge.

Hundseid er klar i sin tale når han nå forventer at regjeringen legger til rette for at konkurransevilkårene i matvareproduksjonen blir like over hele landet.

- Regjeringen må på banen med en støttepakke for å jevne ut denne konkurransevridningen, ikke minst for å redde viktige arbeidsplasser, slår konsernsjefen i Fatland fast.

Han representerer også andre private kjøttaktører gjennom styret i KLF (Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund), som har 137 medlemsbedrifter i landet.

Hundseid er opptatt av de konsekvensene som denne strømkrisen gir landbruksnæringen og bøndene, i tillegg til bedriftene som landbruksnæringen er avhengig av.

- Uten bedrifter som tar imot dyr, skjærer og foredler får heller ikke bøndene ut varer til butikkene, sier han.

Fra tre til 100 millioner
- At vi nå har langt dyrere strøm sør i landet enn i nord er alvorlig for eksistensen til mange bedrifter som satser på innovasjon og utvikling, og som gjerne driver innenfor smale nisjer. Dette gjelder også de større bedriftene, slår Hundseid fast.

I 2020 hadde Fatland en strømkostnad på rundt tre millioner kroner. Hittil i år ser 2022 til å ende på langt over 100 millioner. Dette er med bakgrunn i en snittpris på 3 kroner pr kwh i kraftkostnad. De vet at prisene har ligget langt høyere den siste tiden.

- Dette er ikke bare alvorlig for næringslivet ellers, men spesielt for bonden. Selv om bonden har fått strømstøtte på deler av kostnaden blir bonden fortsatt berørt av unntak og makstak i ordningen, forklarer han.

Regjeringen må ta regningen
Hundseid er også opptatt av at regningen for å endre på dette skal til den rette adressen.

- Det er ikke rett at det er bøndene, eller bedriftene som skal ta den regningen, selv om vi selvsagt må tåle mindre svingninger i kostnad og inflasjon som er styrt av den vanskelige situasjonen i Europa, sier han.

- Det er heller ikke rett at det er kunden i butikk som skal betale for dette. Jeg mener bestemt at regjeringen må få på plass en strømpakke som holder oss unna konkurransevridning mellom nord og sør, og en inflasjon som er i tråd med målsetningen til pengepolitikken, sier konsernsjefen.

Ikke bærekraftig
Han stiller også spørsmål ved hvor bærekraftig denne utviklingen er.

- Det er ikke bærekraftig når vi ikke kan produsere lønnsomme varer. Nå ser vi også at bøndene heller ødelegger sine avlinger enn å ta kostnaden ved å bruke kjølelagring av grønnsaker. Det er veldig alvorlig. Bedriftene vi samarbeider med gir oss beskjed om at om at det ikke er rom for kjøling, koking eller røyking. Å produsere god spekemat nå er langt billigere nord i landet enn det er her. Da har vi ikke mye å stille opp med, og vi må flytte en del arbeidsplasser fra anlegg i sør til anlegg i nord om vi ikke er konkurransedyktige. Dette er svært alvorlig, gjentar Hundseid.