-Lager på steroider

18.11.2021
Ydra kan fort ende opp som en av få bedrifter med elektromotorer på lager her i landet

Husøy/Frakkagjerd-bedriften begynte å se tendensene til råvaremangel og transportutfordringer allerede i sommer, og agerte raskt med å begynne å fylle ekstra på lageret.

– Vi har vanligvis et stort lager, men nå for tiden kan det best beskrives som et lager på steroider, uttaler salgsleder hos Ydra, Tommy Engholm.

– Nå sørger vi for å ha mer enn 1 års forbruk på enkelte deler og motorer. Målet vårt er å kunne betjene kundene, vi SKAL levere, sier den engasjerte salgslederen uttrykkelig, og legger til at de er heldige som har en så stabil og trygg eier i ryggen, som ser verdien av å ha et ekstra velfylt lager i disse tider.

– Penger er jo ganske billig nå som det er så lave renter, men kan du ikke levere varene, sliter du, sier Engholm oppriktig.

Ydra produserer kvalitetspumper og skreddersydde pumpesystemer. Bedriften har hatt god økning de siste årene, og nå ruster de seg til ytterligere økninger fremover.

Utfordrende tider
Råvaremangel og transportutfordringer gir krevende utfordringer for tiden. Underleverandører forteller om lange ventetider på bestilte varer, og enkelte får bare levert halvparten eller mindre av det de har bestilt. Det er ikke bedring i sikte i umiddelbar fremtid heller.

– Dersom ting skulle normalisert seg nå, ville det gått minimum 6 måneder før vi er tilbake til der vi var før råvareprisøkning og transport- og leveranseutfordringer. Derfor har vi sørget for at vi har nok til mer enn ett års forbruk på enkelte ting, forklarer Engholm.

Det kan fort vise seg å være lurt. Dersom konkurrerende bedrifter ikke har vært like forutseende og raske i vendingen, kan Ydra vise seg å bli den eneste i Norge med elektromotorer på lager.

Industri