-Vi bekymrer oss for ting vi ikke trenger å bekymre oss for…

11.01.2024
Eirik Norman Hansen er en av Norges mest engasjerte teknologioptimister. På årets Haugalandskonferanse fokuserer han på de endeløse mulighetene teknologien gir oss. Det er vårt ansvar å bruke de mulighetene som gagner all, sier han!
Teknologioptimisten mener vi må utforske det ukjente i stedet for å frykte det...
15. mars står han på scenen på Haugalandskonferansen for å snakke om teknologi – og muligheter…

«Fremtiden er fantastisk, og det er vårt ansvar å sørge for at den faktisk blir det», mener Eirik Norman Hansen, en av Norges mest engasjerte teknologioptimister.

Han er siviløkonom med master i teknologiledelse. – og har blant annet vært en del av toppledelsen i et av Nordens største digital-byråer. I dag driver han sitt eget selskap, der han bl.a hjelper bedrifter i inn- og utland med å vokse og tilpasse seg den digitale utviklingen. En del av tiden bruker han også på å spre kunnskap og insporasjon fra ulike scener i inn- og utland - og har mottatt en rekke priser for sin engasjerende og tydelige formidlerstil.  Tiden går fort når Eirik Norman Hansen står på scenen…

Hans engasjement for teknologiens muligheter er tydelig i hans oppfordring om å utforske det ukjente i stedet for å frykte det. Den uredde entusiasten var tidlig ute med å operere datachipper under huden. Så langt har han 4…

– Litt for mange trekker umiddelbare konklusjoner og har en for kjapp oppfatning av nye oppdagelser innen teknologiverden, mener han.
Teknologioptimisten mener vi må bekymre oss mindre – og heller fokusere på å dyrke nysgjerrigheten:
-Vi må lære oss å se forbi det åpenbare og det første som slår oss når vi blir eksponert for nye ting. Alt for ofte avfeier vi nye muligheter basert på manglende innsikt. Vi antar vi vet - og basert på det har vi ofte en lei tendens til å avvise.

Nysgjerrighet og livslang læring er en forutsetning for å utnytte mulighetene som er – og som kommer, mener Normann Hansen, som adresserer sin bekymring for mangel på kompetanse som begrensende faktor for framtidig utvikling.
Hvordan vi utdanner folk og hva vi utdanner folk til, blir essensielt fremover, ifølge Hansen.

-Den teknologiske utviklingen er helt magisk, og den gir oss muligheter det nesten er umulig å forstå.
Aldri har vi kunnet gjøre så mye som det vi kan nå, og det er vårt ansvar å bruke de mulighetene på en ansvarlig måte som gagner alle.
-Hvorfor frykte det ukjente, når vi kan utforske og lære sammen? Så enkelt er det, mener Eirik Norman Hansen, som ser fram til å engasjere, inspirere og kanskje også provosere litt, på Haugalandskonferansen 15. mars.

Her kan kan du lese mer om programmet: