7,8 millioner til nyskapende fagskoletilbud og kursutvikling

16.04.2024

Fra venstre: Elin Østensen Brekke, Hilde Haave Detz og Lina Frøland, teamet bak AOF Vestlandet-Agders innovative fagskole- og kursutvikling, som er klare for å møte kompetansebehovene i arbeidsmarkedet.

Foto: AOF Vestlandet-Agder

AOF Vestlandet-Agder skal utvikle og pilotere fem innovative kurs- og utdanningsprogrammer.
AOF Vestlandet-Agder har mottatt en tildeling på nærmere 7,8 millioner kroner for utvikling og pilotering av fem innovative kurs- og utdanningsprogrammer. Disse programmene vil imøtekomme det prekære kompetansebehovet i norsk arbeidsliv og styrke kunnskapen både de hos faglærte arbeidstakere samt arbeidstakere uten formell utdanning ifølge en pressemelding.

Gjennom et tett og godt samarbeid med relevante bransjeaktører, har AOF Vestlandet-Agders utviklingsteam lykkes i å sikre finansiering for alle fem innsendte forslag i tre forskjellige bransjeprogrammer. Med denne tildelingen vil de kunne tilby spisset opplæring rettet mot sektorer som avfall og gjenvinning, industri og bygg, samt informasjonssikkerhet og IKT. Målet er at de digitale tilbudene skal være klar våren 2025.

-Denne tildelingen representerer et viktig skritt for AOF Vestlandet-Agder i vår bestrebelse på å være en nøkkelspiller i utviklingen av fremtidens arbeidskraft. Vi ser frem til å lansere disse utdanningene og kursene som et direkte svar på arbeidslivets krav til kompetanse, sier Inger Johanne Bligaard, leder for strategi og innovasjon.