Aibel lander enda en kontrakt

16.12.2022
Munin blir den aller første prosessplattformen på norsk sokkel som fra starten av er designet for normal drift uten mannskap.
Aker BP har tildelt Aibel kontrakt verdt 7 milliarder kroner. Skal bygge fremtidens plattformkonsept.
Aker BP har tildelt Aibel kontrakt for bygging av Munin-plattformen (tidligere Krafla) i Yggdrasil-området. Det melder konsernet i en pressemelding. Kontrakten har en verdi på rundt 7 milliarder kroner.

Kontrakten er en EPChc-kontrakt der Aibel har ansvar for prosjektering, innkjøp og bygging i forbindelse med levering av en ubemannet prosessplattform, også kalt UPP.

Prosjektet skal baseres på Aibels forstudie (FEED) for Krafla UPP, nå Munin, som ble tildelt i 2021. Fokusområder for prosjektet har vært sikkerhet i design, minimalt vedlikeholdsbehov samt forenkling av systemer og funksjoner på plattformen ved bruk av høypålitelighetsutstyr, automasjon og digitalisering, en såkalt «design to operate»-filosofi.

Munin skal ikke ha helikopterdekk eller boligkvarter, og blir den aller første prosessplattformen på norsk sokkel som fra starten av er designet for normal drift uten mannskap.

Plattformen vil derfor ha et relativt slankt design, bli operert fra land og være tilgjengelig for vedlikehold med SOV (Service Operations Vessel). Munin vil være en produksjonsplattform hvor gassen går direkte til eksport, mens olje og vann sendes i et felles rør til Hugin A-plattformen (tidligere NOA PdQ). Her blir olje og vann separert og oljen eksportert i rør til Sture-terminalen på land.

Prosjektledelse, innkjøp og ingeniørtjenester vil i all hovedsak utføres ved Aibels Oslo-kontor med en topp bemanning på rundt 300 personer. Bygging vil foregå ved Aibels verft i Haugesund og Thailand.

- Vi er stolte og beæret over å inngå et samarbeid med Aker BP, sier Aibels konsernsjef Mads Andersen.

- Med denne tildelingen befester vi nok en gang vår posisjon som en ledende leverandør innen kritisk infrastruktur til olje- og gassindustrien. Vi ser virkelig frem til å levere på UPP-konseptet som vi har utviklet sammen med Equinor og være blant pionerne på fremtidens plattformløsninger, sier Andersen.

Kontrakten blir formalisert med signering på en seremoni hos Aker BP fredag morgen. Utbyggingen av Yggdrasil-området forutsetter sanksjonering i Stortinget.
Industri