Aibel vinner storkontrakt

15.07.2022
Slik blir Hornsea-plattformene seende ut. Illustrasjon: Aibel
Verdenslederen innen havvind, Ørsted, har tildelt Aibel kontrakt på to plattformer
Plattformene hører til Hornsea 3-prosjektet i den britiske sektoren av Nordsjøen. Hver av plattformene representerer en såkalt ‘major’, eller meget stor, kontrakt for Aibel, med en verdi på over 2,5 milliarder kroner, skriver selskapet i en pressemelding.

Kontrakten er en EPCI-kontrakt, hvor Aibel har ansvaret for engineering, innkjøp, bygging og installering av HDVC-plattformene, som vil være ubemannede og styres fra land.

De to plattformene vil ha en kombinert kapasitet på opp til 2.852 GW. Dette gjør prosjektet til det største enkeltstående havvindprosjektet i verden. Det er forventet at det skal produsere nok energi til å møte det gjennomsnittlige behovet til over 3 millioner britiske hjem.

– Vi er stolte og beæret over å inngå et nytt samarbeid med Ørsted – et forhold som har utviklet seg over de siste 36 månedene. Med denne tildelingen befester vi nok en gang vår posisjon som en ledende leverandør av HDVC-løsninger i det europeiske havvindsegmentet, sier Aibels konsernsjef, Mads Andersen.

Den første modulen av prosjektet har forventet ankomst i første kvartal av 2025. Den blir liggende til 2026.