Avlyser, men her er det åpent!

15.12.2021
Mens mange kulturtilbud stenger nå i tiden framover, er kinoen åpen. Og Edda byr til og med på store premierer i romjulen.
-Vi har fått gode tilbakemeldinger om at kinoen betyr noe for folk i slike tider, sier kinosjef Marit Sætre Færevåg i Haugesund.

Selv om besøket totalt sett siden pandemien startet er blitt nærmest halvert, har ulike kompensasjonsordninger ført til at kinodriften totalt sett har gått i null.

-Vi har selvsagt begrensninger som munnbind, avstand og maks 50 personer i hver sal, sier Færevåg, som definerer situasjonen som den nest strengeste i hele pandemiperioden. Hun registrerer med interesse at sammensetningen av publikum har endret seg gjennom pandemien.

-Litt mindre ungdommer og flere barnefamilier og eldre. Men det kan ha noe med kinotilbudet å gjøre, for vi har vært nødt til å utsette noen av de store filmene som kanskje spesielt trigger ungdommer. Men vi hadde premiere på den siste James Bond-filmen, og den trakk nesten 10.000 publikummere og det er ikke langt fra nivået på tidligere Bond-filmer, sier Færevåg.

Avlysninger

Noen steinkast lenger sør i byen ser det atskillig dystrere ut. Vi må avlyse over en lav sko, sier konserthussjef på Festiviteten, Tom Erik Anfinsen.

– «Nøtteknekkeren» onsdag kveld er flyttet til 22. desember 2022. Haugaland Storband torsdag er avlyst. Vidar Johnsen er avlyst, to utsolgte hus med Bjørn Eidsvåg er avlyst, det samme er fire utsolgte hus med Voice of Joy. På de avlyste konsertene vil billettene bli refundert og folk vil bli kontaktet på e-post, sier Anfinsen til Haugesunds Avis.

Dugnad?

I restaurantbransjen er frustrasjonen stor, og Ottar Brakstad, eier av Brasseri Brakstad og Folkepuben, har vært sitert i flere medier på at han har fått et anstrengt forhold til ordet «dugnad».

- Dette er brutalt, det stenges ned i en travel tid. Sånn er det, sånn er denne «dugnaden».Jeg har etter hvert fått et litt anstrengt forhold til ordet. For det er ikke en dugnad. Noen av oss må ta den store byrden hver gang, sier Brakstad.

Lei lenge
-Jeg er lei, og det har jeg vært lenge, sier en litt resignert John Gustav Lohne, mannen bak To Glass noen hundre meter nordover i Strandgata.

Mandag neste uke stenger han lokalene for resten av året. Da er det verste tatt. Han orker ikke rigge til utkjøring av mat, slik han gjorde i fjor.

-Kanskje blir det noe senere, vi får se hvordan det utvikler seg.

John Gustav Lohne fikk kompensert for en del utgifter gjennom ordningen i fjor, men vet for lite om hvordan årets kompensasjonsordning vil slå ut for To Glass.

Men trass i nedstengning og dystre utsikter- restauranteieren gir seg ikke, og er sikker på å overleve denne perioden også.

-Vi skal klare oss. Vi har investert ganske heftig dette året, i desember kjøpte vi nytt telt og inventar. Vi er godt rigget, og får bare ta det som kommer. Det nytter ikke å syte, vi må bare gjøre det beste ut av det, sier eieren av To Glass Restaurant.