Bånn gass i Westcon-gruppen

13.09.2023
- Noen går, noen kommer. Det er travelt på verftet i Ølensvåg, og travelt blir det i månedene framover også, sier adm.dir. Jarle Sørhaug. (Foto: Westcon)
Ordrebøkene er fulle i Westcon Group. Men mangelen på arbeidskraft og en krillbåtrettsak er malurten i begeret.
- Det går så det suser, medgir administrerende direktør Jarle Sørhaug i industrigruppen, når vi ber om en liten statusrapport for konsernet med hovedkontor i Ølensvåg.

Ikke bare der, hvor rigger og skip preger utsikten for bilfarende langs E134. Nei, verftet i Florø, det deleide verftet på Helgelandskysten, rederiet i Ålesund og de ulike virksomhetene på Haugalandet har også flust å gjøre.

- Det ser bra ut for det neste halve året. Her i Ølensvåg kommer kontraktene som perler på en snor; når den foreløpig siste av fem rigger forsvinner ut i oktober, kommer det første av tre skip som bygges i Tyrkia, til ferdiggjøring her i Ølensvåg, sier Sørhaug, og minner om at høy aktivitet har sin pris.

Lønnssmell
- Vi sliter med å få tak i arbeidskraft. Vi fikk endelig ansatt en ny medarbeider innen økonomi og regnskap, controller har vi søkt etter lenge uten hell og fagarbeidere er fryktelig vanskelig å finne, utdyper Sørhaug, som sier han spesielt er urolig for utlendingene.
- Valutaen gir en kraft lønnssmell for dem. Lønna blir redusert med 20-25 prosent. Klart det gjør det mindre interessant å jobbe i Norge, sier Sørhaug.

Krillkrøll
Spesielt interesserte har kanskje fått med seg at det har plusset opp til strid mellom konsernet i Ølensvåg og en krillbåtreder på Sunnmøre. Stig Remøy og Rimfrost har brutt kontrakten med Westcon om bygging av en ny krilltråler til én milliard kroner.

- Kjedelig sak. Vi hadde håpet å komme til enighet, men nå ser ut for at denne saken vil ende i retten. Mer er det ikke å si om dette nå, sier Sørhaug.

Administrerende direktør, Jarle Sørhaug (Foto: Westcon)