Bruvik + Kaizers = sant

22.06.2023
Lanserer limited edition-kvalitetsur i Kaizers ånd
Klokkedesigner Rune Bruvik er glad for å endelig kunne slippe nyheten om konsepturet.

– Etter et år med masse god energi under hemmelig arbeid og utvikling, kan jeg endelig avsløre at jeg har utviklet og designet en nydelig klokke i tett samarbeid med Norges råeste og største rockeband, Kaizers Orchestra, skrev Bruvik på Facebook.

Det gode samarbeidet startet imidlertid allerede tilbake i 2010. Bruvik ble kontaktet av bandet, som gjerne ville at de skulle gjøre noe gøy sammen.

– Det var en lettbeint greie, jeg sponset dem med noen ur til bandet, og i 2013 kjøpte de 30 ur av meg som de ga til hele crewet på avskjedskonserten, forteller klokkedesigneren.

– Vi hadde hele tiden en tanke om å gjøre noe skikkelig, og i fjor var tiden moden nok. Bandet hadde ikke så mange konkrete føringer når det gjaldt design, men ønsket at uret skulle ha Art Deco-elementer, fargepaletten skulle stemme, og alt skulle passe inn i Kaizers-landskapet. Man skal kjenne at det er Kaizers, uten at det er ‘in your face’, smiler han.

Bruvik har jobbet med alle i bandet i utviklingsfasen. Noen på design, en på avtale og noen andre på tekst.

– Vi har brukt mye tid på enkelte små detaljer. For eksempel brukte vi lang tid på å bestemme om sekundviseren skulle være i gull, som time- og minuttviseren, eller i svart. Vi landet til slutt på svart, sier han fornøyd.

Topp kvalitet
Uret er utviklet i Bruvik-ånd, med sveitsisk automatikk, buet safirglass, gull i visere, for å nevne noe. Den er også vanntett ned til 100 meter, kan Bruvik fortelle.

– Det er tipp, topp kvalitet i alle ledd. Det var viktig å ikke lage en vanlig logoklokke, men noe skikkelig. Den kommer også i en veldig kul innpakning. Kaizers er jo Norges råeste på konsept, vil jeg påstå. Samtidig er de utrolig jordnære og behagelig bestemte. Det har vært et veldig godt samarbeid!

Rune Bruvik har vært klokkedesigner i 14 år, og sier han var moden for et slikt oppdrag nå. Nå er han spent på responsen, om de 500 eksemplene er for mange eller for få.

– Jeg er uansett superstolt over dette fantastiske samarbeidet, og av produktet vi nå lanserer, avslutter han.

Prisen er satt til kr. 22.000 pr. ur.