Bygger kurs for vindkraftbransjen

08.10.2021
Administrerende direktør i WCL, Karl Johan Jentoft, forteller at denne kontrakten er et resultat av bedriftens målrettede satsning på kraft- og fornybar industri. (Foto: Westcon)
Westcon Løfteteknikk bygger opp kurs- og kompetansesenter på Hasseløy med plass til rundt 500 elever.
Satsingen kommer i tillegg til den kursvirksomheten selskapet driver i dag. Den er et resultat av selskapets fokus på fornybar energi, som denne uka manifesterte seg gjennom en kontrakt med Statkraft om såkalt «sakkyndig kontroll» av rundt 150 vindturbiner langs norskekysten.
Kontrakten inkluderer sakkyndig kontroll av bl.a. løfteutstyr, heiser og kraner og annet som krever, plassert på Smøla/Hitra og Kjøllefjord i Finnmark og har i første omgang en varighet på 2 år.

Kompetanse
-Vår erfaring og kompetanse egner seg godt til denne type arbeid og det bekrefter at vår målrettede strategi og satsning på nye områder er riktig og gir resultater, sier Jentoft
– Vi har siden 1998 vært en betydelig aktør og totalleverandør av sakkyndig kontroll, tilkomstteknikk, opplæring og løfteutstyr til norsk maritim og offshore industri. Det vil vi fortsette å være, og vi satser stort på dette området. Samtidig ser vi at vår geografiske plassering gir god og rask tilgang til nye vindparker, for effektiv utvikling og igangkjøring, og vi har den spesialkompetansen, erfaringen og det nettverket som trengs for å bidra til videreutviklingen av norsk energisektor, slår han fast.

Kursbehov
Westcon Løfteteknikk driver i dag kursvirksomhet for egne ansatte og kunder hovedsakelig myntet på offshoreindustrien. Men kravene til kursing av personell som skal jobbe med vindkraft til havs og på land skaper behov for økt kapasitet. På Hasseløy bygges det derfor opp et kurs- og kompetansesenter, som ifølge Jentoft vil kunne kurse rundt 500 personer i løpet av ett år.
-Vi vil sikre oss en posisjon på dette området som også vil gi betydelig ringvirkninger til lokale leverandører, sier Jentoft.

Dette er noe av utstyret som skal flyttes til den nye hallen hvor bl.a.personell som skal jobbe med vindkraft skal kurses.

Westcon Løfteteknikk  (del av Westcon Group)
                                                    2020               2019               2018
Sum driftsinntekter             249 754              261 426           191 514
Driftsresultat                        14 028                17 673                7 911