Gode historier tiltrekker kloke hoder

18.08.2022
Markedsføringsdagen-aktuelle Aina Thunem retter søkelyset mot arbeidsgiver-merkevaren og de «gode historiene» 15. september.
-Klarer man å formidle dette - da har man en stor fordel, sier Markedsføringsdagen-aktuelle Aina Thunem.
Store omveltninger i arbeidslivet kombinert med rekordlav arbeidsledighet er krefter som bidrar til å øke konkurransen om arbeidskraft. Ferske tall fra NAV viser en arbeidsledighet i regionen på 1,5%. Samtidig viser Næringsforeningens medlemsundersøkelse at 71% av bedriftene vurderer å ansette. Hvilke grep kan bedrifter ta for å være konkurransedyktige i kampen om de kloke hodene? Og hvilken rolle spiller markedsføring i dette arbeidet?

Markedsføringsdagen-aktuelle Aina Thunem mener bedrifter i større grad bør prioritere å markedsføre seg som arbeidsgivere.

-Det har heldigvis blitt en mye større bevissthet rundt dette og mange er virkelig flinke til å markedsføre seg som arbeidsgivere, sier hun.

«De gode historiene»

Men hun er overbevist om at budskapet må tilpasses bedre for å virkelig nå frem. Hun etterlyser flere av de «gode historiene».

-Det er dessverre fremdeles litt for mange "verdensledende innen…" og "vi er en spennende arbeidsplass…" uten at man utdyper dette og forteller historien bak. Det er derfor det er så viktig med historier og å formidle dem på en måte som lokker og engasjerer, sier hun.

-Arbeidssøkere i dag, og da spesielt de yngre, leter generelt etter å få tilhøre en bedrift som gir rom for frihet og personlig utvikling, og som har en tydelig visjon og retning. I dag handler det i mye større grad om å være best FOR verden, ikke være best I verden

-Klarer man å formidle det - da har man en stor fordel, avslutter hun.

Mer info og påmelding.