Deep Wind Offshore søker om havvindområde i Sverige

02.01.2024
Knut Vassbotn, CEO i Deep Wind Offshore.
Deep Wind Offshore har sendt inn søknad for bygging og drift av havvindparken Olof Skötkonung på den svenske østkysten
– Deep Wind Offshore ser stort potensial for havvind i Sverige, og har de siste årene utviklet to områder der. Ved å sende inn denne søknaden er vi virkelig i gang, sier Knut Vassbotn, CEO i Deep Wind Offshore.

Olof Skötkonung vindkraftverk ligger i Bottenviken, nordøst for Gävleborg og Uppsala. Det planlagte området ligger ca. 53 km fra Gävle og 58 km fra Östhammar og parken vil være på maks 70 vindturbiner.

Olof Skötkonung anslås å produsere inntil 7,5 TWh strøm per år, noe som tilsvarer store deler av Gävleborgs og Uppsala fylkes strømforbruk. Vindparken kan også bidra til utslippsreduksjon av CO2 på 3,2 millioner tonn, tilsvarende 68 prosent av utslippene fra industri, avfall og kraft.

– Vi bygger lokalt i alle våre markeder, med lokalt ansatte og lokale leverandører. Vi mener at norsk offshorekompetanse og svensk industritradisjon er en perfekt kombinasjon for utvikling av havvind i Sverige, sier Vassbotn.

Utviklerdrevet marked

Deep Wind Offshore utvikler områder for flytende og bunnfast havvind i Norge, Sverige og Sør-Korea.

– Vi bruker tiden godt på alle våre prosjekter, for optimal ressursutnyttelse, og er klare når Utsira Nord-prosessen kommer i gang igjen, sier Vassbotn.

Sverige er i større grad enn det norske et såkalt utviklerdrevet marked. Det vil si at utviklerne selv styrer prosessene og får godkjenning av myndighetene i de ulike fasene. Og at utviklerne velger navn på sine felt. Olof Skötkonung var en svensk konge som levde rundt år 1000 og beseiret Olav Tryggvason i slaget ved Svolder.

Utmerket for hydrogenproduksjon

Deep Wind Offshore har også partnere innen både land- og havbasert hydrogenproduksjon, som kan bli en viktig del av løsningen for prosjektet.

– Med store industrier som vil bruke hydrogen i fremtiden, er de svenske prosjektene utmerket for både produksjon av kraft til nettet og for produksjon av hydrogen, sier Vassbotn.

Om Deep Wind Offshore:
-Internasjonal utvikler og eier av havvindparker, med hovedkontor i Norge og kontorer i Sverige og Sør-Korea.
-
Hovedeiere er Knutsen Group, Haugaland Kraft, Sunnhordland Kraftlag og Octopus Energy
-Selskapet har en portefølje på mer enn 10 GW, med 2 GW under eksklusiv utvikling i Sør-Korea, og har inngått samarbeid med bp i Sør-Korea og EDF Renewables på prosjektene i Norge.