Demonstrasjon foran Stortinget

23.09.2022
Kjell Sternhoff, Olaussens Metall, og Bjørn Gerry Viksund, Inventum Gruppen, ble begge med Næringsforeningen til Stortinget for å demonstrere mot høye strømpriser og foreslått strømpakke for bedriftene.
Bedrifter og næringsforeninger krever ordninger som treffer bedre

Mandag 19. september samlet bedriftsledere, næringsforeninger og andre engasjerte seg utenforStortinget for å gi tydelig beskjed om at regjeringens forslag til strømstøtte på langt nær treffer alle, kommer altfor sent og er mye for svak for mange.

Markeringen var et initiativ av Næringsforeningen i Stavangerregionen, og Næringsforeningen Haugalandet var selvsagt til stede, sammen med mange andre fra blant annet sør-vestlandet og sørlandet.

Ville økninger i strømregningene
Bjørn Gerry Viksund, daglig leder i Inventum Gruppen og Kjell Sternhoff fra Olaussen Metall tok turen over sammen med Næringsforeningen.

– Vi har fått en skikkelig strømsmell, sier Viksund.

– Fra en normal strømregning på Il Forno pizzarestaurant på 25.000 for august tidligere år, fikk vi en regning på 125.000 i august i år, i tillegg til økte kostnader for bruk av gass. Dette er ikke bærekraftig over tid.

Strømkrisen kommer i etterkant av 2 år med tapt omsetning og aktivitet for restaurantbransjen på grunn av pandemien.

– Vi trenger økt nettkapasitet og fornybar strømproduksjon, i tillegg til energieffektiviserende tiltak og støtteordninger i Norge. Situasjonen er ekstraordinær, og krever en ekstraordinær ordning for å avhjelpe den kritiske situasjonen mange bedrifter står i nå. Løsningen foreslått av regjeringen så langt er dessverre ikke god nok, sier Viksund.

Totalt galimatias
Kjell Sternhoff hos Olaussens Metall hadde en strømregning i august på 4,5 ganger så mye som august i fjor. De er ikke blant de som er aller hardest rammet, han forteller om andre i bransjen som får regninger på 500.000-600.000 pr. måned.

– Det er helt hinsides og ikke bærekraftig i det hele tatt. Det kan ikke fortsette sånn, nå må det komme skikkelige nasjonale tiltak, sier han.

Sternhoff sier det klarer seg noenlunde greit foreløpig, men det er viktig å si i fra og kjempe for alle som er rammet.

– Vi må snakke på vegne av alle. Det er totalt galimatias nå, presiserer han.

Mange hadde tatt turen til Oslo for å uttrykke sin misnøye med skyhøye kraftpriser og manglende støtteordninger.