Derfor skal ledere på samling

25.09.2023
Noen kommer alene, noen i par og noen som hele avdelinger. Felles for dem: Leder og HR-dagen er noe de MÅ ha med seg.. Les hvorfor

Torsdag 5. oktober er det klart for ny samling. Næringsforeningen har spurt en del ledere i regionen om hvorfor de deltar på Næringsforeningens Leder og HR-dag, og hva de får ut av en slik dag…

Tove Lise Storrø, seniormanager construction recourses, Aibel, har lang fartstid som deltaker på Næringsforeningens årlige samling for folk som jobber med folk.

- God kvalitet, vi slipper å reise bort, vi får nyttig input, og det er et fint avbrekk i en travel hverdag, sier Storrø, som tar med seg flere lederkolleger til Leder og HR-dagen neste torsdag.

Får du bruk for det du hører på denne samlingen i hverdagen din?

- Ja, vi pratet nettopp om det. I fjor var det en som snakket om hjernefunksjonen, og at det tar 24 minutter fra du blir avbrutt når du sitter konsentrert foran PC-en og til du er tilbake i modus. Nyttig å tenke over, faktisk.

Noen høydepunkter du spesielt husker?

- Nja, jeg synes alle foredragsholderne holder et jevnt, høyt nivå, men advokat Lise Waages innlegg om aktuelle problemstillinger er alltid spennende å høre på, sier Tove Lise Storrø.

Hanne Kallevik, HR og kvalitetssjef i Haugaland Taxi deltar for andre gang og gleder seg spesielt til foredraget med Bård Fyhn, som skal snakke om psykologisk trygghet.

- Jeg gleder meg også til å treffe andre ledere og dele erfaringer på tvers av bransjer. Å få kompetansepåfyll er viktig i vår sektor, se hvilke trender som vokser fram og følge med i tiden.

Å være HR-leder i en såpass stor bedrift krever sin kvinne?

- Ja, jeg tror ikke alle er klar over hvor store vi er; rundt 200 sjåfører, 13 på sentralen og like mange i administrasjonen. Vi har et samfunnsoppdrag og frakter ikke bare privatfolk, men pasienter, skolebarn osv. og er det største taxiselskapet mellom Stavanger og Bergen. Derfor er slike samlinger særdeles viktige for oss, sier Hanne Kallevik, som deltar på Leder og HR-dagen sammen med kollega Stian Stensland.

Stian Nistad Mæland, er daglig leder i Sportsklubben Vard, og er litt usikker på om det er andre eller tredje gang han deltar.

- Jeg blander kanskje med Markedsføringsdagen, smiler Nistad Mæland, som gleder seg spesielt til foredraget med Bjørn Mannsverk.

- Vard er Rogalands nest største fotballklubb regnet etter antall lag, og vi sysselsetter 4,5 årsverk pluss rundt 100 trenere, frivillige og deltidsansatte. Vi må følge med i timen og sikre god påfyll av kompetanse, slik at vi er i stand til å løse de oppgavene vi står overfor på en best mulig måte.

Hva får du ut av en slik dag?

- Erfaring gjennom foredrag og ved å snakke med andre ledere på tvers av bransjer. Samtidig leter jeg alltid etter verktøy jeg kan bruke i jobben min, sier Stian Nistad Mæland.

Ådne Berge er leder av konsernet Bilgruppen, som består av en rekke selskaper med til sammen rundt 400 ansatte fra Lyngdal i sør til Stord i nord.

- Vi ser et klart behov for å utvikle oss som en attraktiv arbeidsplass, både for de som er ansatt og for rekruttering av nye medarbeidere. Derfor er Leder og HR-dagen en viktig arena å hente impulser fra.

Første gang på en slik samling?

- Ja, faktisk. Jeg har deltatt på andre arrangementer i regi av Næringsforeningen i mange år, men dette er første gang på Leder og HR-dagen. Jeg syntes vinklingen på årets program er veldig interessant, så her ser jeg fram til å ta til meg kunnskap som jeg kan videreutvikle i egne selskaper, sier Berge.