En ettermiddag i teknologiens tegn

19.08.2022
Bilde fra fjorårets Afternoon Tech, der blant annet Synnøve Matre fra Autostore holdt et forrykende innlegg.
Fjorårets premiere skapte begeistring, torsdag skal deltakerne igjen begeistres
Det er Afternoon Tech det handler om. Inspirerende foredrag i teknologiens tegn i en avslappet ‘afternoon tea’-ramme. Finger-sandwicher og bobler med eller uten, samt vitebegjærlige og nettverksbyggende deltakere på en sensommerettermiddag midt i byen. Like mange kvinner som menn.

Det står både spennende lokale og nasjonale krefter på programmet. Tysværselskapet Huwim har utviklet en intelligent sveisemaske med en banebrytende teknologi, mens KLAR Kompetanse har laget et effektivt verktøy rettet mot norsk fagspråkopplæring for minoritetsspråklige.

En ny norsk Unicorn
 reMarkable har solgt skrivebrett for imponerende 5 milliarder kroner. Versjon 2 ble i 2020 kåret til en av verdens beste oppfinnelser. Selskapet kom nylig inn på Financial Times sin liste over Europas raskest voksende selskaper og er med det en ny norsk Unicorn.

En av de som har vært med på den spennende reisen er Morten Amundsen fra Haugesund. Amundsen jobber nå remote fra Haugesund og skal dele litt om reisen han har hatt sammen med det spennende selskapet.

Av menn for menn?
Tech-bransjen utvikler seg i et lynraskt tempo. Samtidig er det vesentlig flere menn enn kvinner i IT-bransjen, og enkelte produkter tar kanskje ikke hensyn til at det skal være brukere av begge kjønn. Seniorkonsulent hos Cegal, Marianne Hjørnevik Andersen, skal fortelle om hvordan de jobber for å øke kvinnelig andel i teknologibransjen og hvorfor det er så viktig.

Afternoon Tech er et samarbeid mellom Validé, DNB og Næringsforeningen.
HER kan du lese mer og melde deg på.