Endelig! …igjen!

30.08.2023
Det er grunn til å smile når etterlengtede veiprosjekter får prioritet igjen. Næringsforeningen har, sammen med andre gode krefter, jobbet kontinuerlig med å realisere utbedringer på E134.
Glede over at E134 Seljestad-Røldal nå loves penger av regjeringen
Prosjektet E134 Seljestad-Røldal har vært inn og ut av Nasjonal Transportplan (NTP) gjentatte ganger. Næringslivet her i regionen har lenge hatt økte utgifter, høyere risiko og mer tidsbruk på grunn av sårt trengt utbedring av hovedveien mellom øst og vest.

Ny vintersikker tunnel mellom Seljestad-Røldal vil ikke bare spare tungtransporten for rundt 1000 høydemeter, og ikke minst gi besparelser i tid og drivstoffutgifter. Tvingende nødvendig, mener administrerende direktør Bernt Jæger i Næringsforeningen.

– Det er på høy tid at prosjektet nå prioriteres. Det lå jo inne i forrige NTP, men ble altså tatt ut igjen på grunn av den økonomiske situasjonen. Vegvesenet har jo også hatt prosjektet inne som et av sine topp fire av prioriterte prosjekter for byggestart i 2023. Nå håper og tror vi at dette ikke bare er valgflesk så tett opp mot valget, men at vi faktisk kan få realisert planene, uttaler Jæger.

Prosjektet må endelig vedtas i statsbudsjettet.

– Nå gjelder det å fortsette å jobbe mot det målet, vi gir oss ikke før første sprengsalve går av, sier en kampklar Jæger, og sørger også for å nevne at E134 Bakka-Solheim også vil ha høyesteprioritet i Næringsforeningens samferdselsarbeid.
Samferdsel