Endelig på plass!

08.09.2022
Glede over at Gassco bidrar med midler til oppstart av nytt it-studium. Fra venstre personalsjef Odd Mangor Einarsen i Gassco, Bernt Jæger, adm.dir. Næringsforeningen Haugalandet, og dekan ved HVL, Jens Kristian Fosse.

Næringslivet gleder seg over at Høyskolen i Haugesund starter opp en it-bachelor utdanning neste høst.

Næringslivet på Haugalandet har i lengre tid etterlyst et studium innenfor IT-utdanning i egen region. Mandag slapp HVL nyheten om at de etablerer et treårig bachelorstudium i IT-utdanning fra og med høstsemesteret 2023.
Nyheten ble feiret med kake på campus Haugesund, og ordfører Arne-Christian Mohn gratulerte både næringslivet og høyskolen med dagen i sin tale.

Gassco har bidratt til finansieringen av studiet, og ser frem til å få på plass dette studiet i Haugesund.
-Gassco er opptatt av å sikre den rette kompetansen enhver tid, og vi vil gjerne bidra til at vi får en økt tilførsel av akkurat denne type utdanning i egen region, sa personalsjef i Gassco, Odd Mangor Einarsen.

Dekan ved HVL Jens Kristian Fosse, var svært glad for at studiet endelig er på gang, og hadde en oppfordring til næringslivet på Haugalandet;

-Vi oppfordrer næringslivet til å bidra til at vi får rekruttert både fagfolk til undervisningen og tilstrekkelig med studenter. Etablering av en attraktiv studie krever samarbeid med næringslivet, ikke minst for å synliggjøre arbeidsmarkedet knyttet til fagfeltet. De som skal velge, må vite at det venter arbeid der ute etter endt studie, sa Fosse.

Næringsforeningens leder Bernt Jæger, var naturlig nok også svært glad for at Haugalandet får en bachelor-utdanning innen IT-utdanning på plass.

– Det er en gledens dag at studiet endelig er på plass i vår region. Vi vil også sende en takk til Gassco som bidrar til og ser nytten av å bygge opp denne kompetansen. Våre medlemsbedrifter slåss i stor grad om de samme folkene. Dette studiet vil bidra til at vi får tilførsel av folk i årene som ligger foran oss, sa Jæger.

Se også FRAMsnakk-sendingen om IT-utdanningen her