Engelsen Bygg ønsker dialog om gjenbruk

20.12.2022
Fra venstre: Leder for kvalitet og tjenesteutvikling i HIM, Veslemøy Eriksen, Prosjektleder i Engelsen Bygg, Jan-Reidar Berge og HR-leder i Engelsen Bygg, Kristina Velde Sande.
Etterlyser brukte materialer til oppføringen av nytt HIM-bygg
Engelsen Bygg er i gang med oppføringen av Haugaland Interkommunale Miljøverk (HIM) sitt nye driftsbygg på Årabrot. Spesielt et prinsipp sto sentralt i utlysningen fra byggherre.

-Noe av det viktigste for oss er jo gjenbruk. Dette skal være et bærekraftig bygg med mye gjenbrukte materialer, sier Veslemøy Eriksen i HIM.

For første gang i et prosjekt kler HR-leder i Engelsen Bygg, Kristina Velde Sande, rollen som bærekraftkoordinator. Hennes oppgave er å ivareta nettopp denne kjerneverdien til HIM. Hun gir oss et eksempel på hvordan de jobber.

-Vi skal blant annet bruke gjenbrukt kledning fra Førde Skule, et annet prosjekt vi jobber med. Der tok vi ned kledningen med tanke på at det skulle kunne brukes igjen, sier Sande.

Også for prosjektleder i Engelsen Bygg, Jan-Reidar Berge, er dette en ny måte å jobbe på.

-Du må tenke annerledes, spesielt i forarbeidet, sier han.

Nye måter å jobbe på byr selvsagt på nye utfordringer. Løsningen mener Sande at næringslivet sitter på.

-Per nå er det ingen plass vi kan få tak i materiell til gjenbruk. Det finnes ikke i markedet. Derfor frir vi til næringslivet, sier hun.

Ifølge Berge trengs det blant annet teppefliser, speil, fliser, kjøkken, fasadeplater og teglstein. De ønsker i hovedsak «grønne» fasadeplater (Ja, faktisk fargen grønn).

-Fasadeplatene skal benyttes på det som blir teknisk bygg. Kledning blir laget i felter på maks 1 meter lengde, så her er det også interessant med prosjekter hvor det skal rives kledning som har bra stand, sier Berge.

-Brukte kontormøbler og interiør trenger vi også, legger Eriksen til.

Samhandling gir resultater

Sande er tydelig på at de også er åpne for innspill.

-Vet du om noe som skal rives i nærmeste fremtid ønsker vi kontakt. Materialene kan være gull verdt for oss, sier hun.

Vokste ut for lenge siden

Bygget blir oppført som resultat av økt arbeidsmengde for HIM over flere år.

-Bygget vi bruker i dag ble bygget i 1997. Det vokste vi ut av for lenge siden, sier Eriksen.

For to år siden startet dialogen med Arkitektkontoret Brekke Helgeland Brekke.

-Utgangspunktet var et garderobebygg til HIM-transport og ansatte på miljøparken. Men så bestemte vi oss for å bygge undervisningsfasiliteter og kontorer også. Her planlegger vi å invitere barnehager og skoler, forklarer Eriksen.

Bygget skal etter planen ferdigstilles i månedsskiftet oktober-november 2023.
Bygg & Anlegg