Favorittjuleminnene fra barndommen huskes godt

21.12.2023
Fire som ser frem til julefeiring og litt juleferie. Øverst fra venstre Lillian Medby (Haugesund Sparebank), Pål Rasmussen (Gassco), Kenneth Walland (Edda Wind) og Tiril Fjeld (Haugaland Næringspark).
Minnene fra barndommen og den spente tiden før julefeiringen er noe de fleste husker med glede. Og noen juletradisjoner må en bare ha for å komme i rett julestemning.
Næringsforeningen har tatt en kjapp prat med Tiril Fjeld, Pål Rasmussen, Lillian Medby og Kenneth Walland om blant annet favorittjuleminner og aktiviteter de ser frem til i løpet av julen.

Tiril Fjeld, daglig leder i Haugaland Næringspark

Hvordan forbereder du deg til jul i år?

Med spesielt travle tider på jobb, er det lister som gjelder for å komme i mål både på jobb og hjemme! På hjemmebane blir det en del delegering av oppgaver til ungdommene i huset. Spesielt kjekt nå som eldste datter har fått lappen, som gjør at hun hjelpe med både det ene og det andre!

Hva er ditt favorittjuleminne fra barndommen?

Jeg husker spesielt alle ritualene på julaften. Alt fra å legge kranser på gravene til familie, se på Disney på TV hjemme, finne mandel i grøten, og glede seg til kvelden kom og det var tid for pakker.

Hva er ditt beste julegavetips i år?

Mitt beste julegavetips er å gi noe man kan gjøre sammen. Det kan være en konsertopplevelse, middagsbesøk eller kinobilletter. Det blir fort nok av ting, så det å sette av tid til hverandre og skape minner sammen synes jeg er fint.

Hvilken julesang og julefilm får deg i julestemning?

Jeg er veldig glad i all slags julemusikk. Årets favoritt må være Nordnorsk julesalme. Når det gjelder julefilmer har jeg to jeg må se hvert år: Love Actually og Hjelp det er juleferie.

Er det en spesiell aktivitet du ser frem til i løpet av julen?

Jeg stortrives i juleselskap med familien, og det blir det noen av i løpet av julen. Ellers ser jeg frem til noen rolige dager hjemme med familien og bare slappe av!

Pål Rasmussen, Leder Eksterne Relasjoner i Gassco

Hvordan forbereder du deg til jul i år?

Tradisjoner er utgangspunktet for mine forberedelser - jeg baker goro og lager sylteflesk , oppskrifter som jeg lærte av min mormor.

Tradisjonen tro kjøper vi julegavene lokalt og ikke på nett, og med hensyn til julematen så er der mye spennende lokalt. Laks i alle varianter kjøpes på Salvøy, fenalår fra Vikebygd, julemiddag kjøpes på Lundal i Haugesund, vi har mange kvalitetsprodukter som er kortreiste.

Hva er ditt favorittjuleminne fra barndommen?

Som alle vet bor julenissen på Søvik i Tysvær, og hver lille julaften satte vi ut grøt og gløgg for å markere hvor snille vi hadde vært.

Hva er ditt beste julegavetips i år?

Vi har hengt oss på det gode initiativet fra Kirkens Bymisjon, som har satt ut juletrær med gaveønsker, anbefaler andre å gjøre det samme.

På min egen ønskeliste står lokalhistoriske bøker om Haugesund som jeg ikke har i samlingen min.

Hvilken julesang og julefilm får deg i julestemning?

Vi synger alltid Glade jul når vi setter oss til bords på julaften, og uten den er det ingen julemiddag.

Og tradisjonen tro så ser vi alle på Grevinnen og hovmesteren lille julaften, det setter stemningen for dagene som kommer.

Er det en spesiell aktivitet du ser frem til i løpet av julen?

Stemningen som bygger opp til jul, at familien er samlet og ikke minst min mors store julefrokost på første juledag.

Og så må jeg legge til gleden med den første «lette» middagen etter alle julematen.

Lillian Medby, Leder kommunikasjon, teknologi og kundeopplevelse Haugesund Sparebank

Hvordan forbereder du deg til jul i år?

Akkurat som alle andre år – juletrehogst på hytta med mann og tenåringene, og julekakebaking med venninnene (dette er et veldig godt tips – inviter en gjeng venner til å komme med en kakedeig hver og bak sammen: På én kveld har du alle kakene bokstavelig talt i boks). Så blir det mye småkaotisk farting mellom butikker og levering av gaver rundt omkring. Tenker hvert år at det er nesten rart vi faktisk rekker over alt!

Hva er ditt favorittjuleminne fra barndommen?

Ventetiden før gjestene skulle komme, juleknask på bordet og pappa som tente en sigar «for å få julelukt i huset». De tidene er forbi.

Hva er ditt beste julegavetips i år?

Gi en opplevelse! En ting de fleste av oss mangler er vel tid sammen…? Det ligger i alle fall én opplevelse fra meg til noen under treet i år.

Hvilken julesang og julefilm får deg i julestemning?

Jeg er veldig glad i Selmas sang med Eva Weel Skram, fra TV-serien Snøfall. Den gir fin julestemning. På film er jeg lite original, det blir Love Actually, og selvsagt Askepott på julaften formiddag.

Er det en spesiell aktivitet du ser frem til i løpet av julen?

Sjøbad og stamp hos ei god venninne 2. juledag! Ellers gå lengre turer, komme hjem, tenne stearinlys og glede meg til en god middag. Verdens beste følelse.

Kenneth Walland, CEO Edda Wind

Hvordan forbereder du deg til jul i år?

For meg personlig blir det nok mest jobbing helt fram til julehelgen/dagene, men jeg har heldigvis noen hjemme som lager jul.

Hva er ditt favorittjuleminne fra barndommen?

Jeg vokste opp på bondegård og vi var en stor familie med en søskenflokk på seks. Så bare det å kunne samles på julekvelden og kose oss med god mat, gaver og brettspill utover natta er gode minner.

Hva er ditt beste julegavetips i år?

Jeg er ikke vant med å få mye gaver, men regner med det blir noen blaute pakker i år også.

Hvilken julesang og julefilm får deg i julestemning?
Silent night er nok en av dem og på filmfronten er Hjemme alene en klassiker.

Er det en spesiell aktivitet du ser frem til i løpet av julen?

Jeg er alltid ansvarlig for julemiddagen så når den er servert starter julen. Før middagen har vi ofte vært i kirka på julegudstjeneste for å opprettholde gamle tradisjoner.