Fikk ta over familiebedriften på én betingelse

03.02.2022
Forretningsutvikler i Enkon Varmepumper, Gustav Rugtveit, her avbildet med tekniker Nabil Aljabi.
Tre år senere har Enkon Varmepumper nærmere tidoblet omsetningen
Høye strømpriser stimulerer utvilsomt etterspørselen for varmepumper. Men etter en prat med medeier og forretningsutvikler i Enkon Varmepumper, Gustav Rugveit, kommer det tydelig frem at noe helt annet enn markedskrefter ligger bak suksessen.

-Vi har vært ekstremt opptatt av kvalitet i alle ledd. Hvis vi leverer kvalitet, så kommer kundene tilbake og anbefaler oss til venner og kjente, sier Rugtveit. Han er overbevist om at markedsarbeidet starter med produkt- og tjenesteutvikling.

I 2018 tok han og Ariel Fjeldheim over familiebedriften fra faren, Kenneth Rugtveit. Siden har pilene pekt opp og frem. Fra 2020 til 2021 steg omsetningen fra 5,7 millioner til 13 millioner. Nå rigger de seg for videre vekst med spesielt fokus på det grønne skifte.

Men planen var egentlig aldri at han skulle ta over:

-Pappa anbefalte meg egentlig å ikke ta over. Derfor utdannet jeg meg som ROV-pilot og jobbet i Reach Subsea. Der fikk jeg muligheten til å fjernstyre mange kule roboter og jobbe med kul teknologi, sier han.

Stein for stein

Men etter hvert ble han trigget til å drive bedrift. På en betingelse fikk han og Ariel ta over bedriften:

-Pappa sa at vi fikk ta over på en betingelse: at vi bygger opp grunnmuren først.

Dermed satt alle tre seg ned for å lage en håndbok på hvordan de skulle drive bedriften.

-Vi så på hvordan andre drev bedrift og lærte av det. Vi laget et organisasjonskart med 30-40 stillinger og tilhørende stillingsbeskrivelser. Deretter delegerte vi halvparten av de ulike stillingene på hverandre og så for oss en arbeidshverdag med de ulike hattene, forklarer han.

Denne håndboken bruker de fortsatt i dag og har ifølge Rugtveit vært sentralt i forretningsutviklingen de siste årene.

-Nå kan vi bruke all tiden vår ute hos kundene og vi selger mer enn tidligere, med mindre administrasjonsarbeid. I tillegg vet vi hva som kreves i de ulike stillingene og kan ansette folk som vi vet trives i slike stillinger. Trivselen fører videre til at ansatte smiler ute hos kundene, sier Rugtveit.

Medeier i Enkon Varmepumper, Ariel Fjeldheim, får bruke mer tid med kunder og mindre tid med administrasjonsarbeid.

Satser på bærekraft

Sommeren 2021 så Rugtveit og Fjeldheim konturene av det som skulle bli en energikrise. Da styrket de staben og fylte lageret med varmepumper. Det viste seg å være lønnsomt.

Nå ser de enda lengre frem i tid og deltar i Rogaland Ressurssenters «Grønn vekst» program.

Rugtveit ser store forretningsmuligheter innen det grønne skifte.

-Produktet og tjenestene våre er jo med på å redusere strømforbruk. Vi ønsker å hjelpe bedrifter og privatpersoner ta gode miljøvalg i fremtiden. I tillegg er vi opptatt av å jobbe med «grønt» internt i bedriften, avslutter han.

Enkon Varmepumper leverer også service og rens til ventilasjonsanlegg og service av varmepumper.

Energi