Fikset parkeringsplass til turfolket ved Hodnafjellet

09.02.2021
Han bygde en parkeringsplass til turfolket og sikrer samtidig gode inntekter til Skjold IL. Denne gangen går Bra jobba-utmerkelsen til Jan Magne Vågen fra Våg i Tysvær.
Grunneier Jan Magne Vågen fra Våg i Tysvær synes det er kjekt at folk ønsker å gå tur til Hodnafjellet. Men han var bekymret for trafikksituasjonen og parkeringsfor-holdene langs E-134 som har 80 i fartsgrense og mye trafikk. En dag telte han 32 parkerte biler langs europa-vegen og ekstra langt ut i vegen parkerte bilene etter at Vegvesenet satte opp autovern.

Godkjent av Vegvesenet

Går du inn på nettsidene til Turistforeningen eller appen Ut.no står det at en kan parkere ved det gamle Tveit bedehus når en skal gå tur til Hodnafjellet. Det er bare

det at for å komme bort til turløypene må en gå et stykke langs den trafikkerte vegen og i tillegg krysse den. Ikke det beste når en har med seg både små barn og hunden på tur. Men heldigvis fikk grunneier og sauebonde Jan Magne Vågen en god ide. For istedenfor å lagre høy-ballene på jordet som vender ut mot vegen, har han nå laget en parkeringsplass til turfolket. Parkeringen har fått trygg og oversiktlig avkjørsel fra vegen og er også godkjent av Vegvesenet.

19. juni i 2020 var parkeringsplassen klar til å tas i bruk av hungrige turfolk. På parkeringsplassen er det plass til ca. 30 biler og det er satt opp en solid gjerdeklyver over gjerdet til undergangen som går under Europavegen. Denne er beregnet til både folk og dyr og gir trygg adkomst til den andre siden av vegen der turstien opp til Hodnafjellet starter. Inntekter til Skjold IL

Parkeringsplassen er blitt godt brukt siden den åpnet – så ingen tvil om at mange setter pris på det nye parkeringstilbu-det. Ved parkeringsplassen er det satt opp skilt der det står at som betaling for parkeringen kan en vippse 50 kroner til Skjold IL.

– Folk er utrolig flinke til å vippse for parkeringen og dette har gitt påfyll kassen til Skjold IL, smiler Jan Magne Vågen som ikke var i tvil om hvem som skulle få inntektene fra parkerin-gen.- Med 3 barn som har gått på Skjold IL og nå 8 barnebarn som spiller på Skjold IL, så måtte det jo bli sånt, sier Vågen som synes det er kjekt å støtte det lokale idrettslaget.

Sauebonden setter selv pris på turområdene ved Hodnafjellet der han er grunneier. Han er ofte på tur i området og bruker også en del tid på å fikse løypene og merke dem.

– Jeg kjenner noen som brukte 45 minutt opp til Hodnafjellet, mens det tok 3 timer når de skulle ned igjen fordi de havnet på feil kurs på grunn av tykk tåke. Så fremover håper jeg at de røde merkene på steiner langs hele løypen skal sørge for at folk finner vegen også om de blir utsatt for tåke, sier han.