Flytende solkraft for norske forhold

07.11.2023
En illustrasjon på flytende solceller.
Lokale krefter presenterer nå et helt nytt konsept: Flytende solkraft. Haugaland Næringspark vil bli styrket ytterligere med mer kraft.
Bak idèen om Flytende Solkraft står Sunlit Sea, Endra og Ev Powercharge. Disse har fått innvilget sin søknad om kr 1,7 mill. i støtte til et flytende solcelleanlegg. Dette Enovaprosjektet vil styrke Haugaland Næringspark samt utvide Utsira Living Lab konseptet. Det vil også skape mer strøm til ladestasjoner for elbiler.

I korte trekk vil dette flytende solcelle-panelet bygges flytende på u-utnyttede vannflater. Dette beskytter vannet og gir god kjøling og økt effekt på panelene. Det vil så lades strøm inn i batteribank og alternativt avlaste eksisterende strømnett.

Vinteren med is og snø skal være løst med flottør-elementer av aluminium. Dette må naturligvis testes ut i stor skala.
- For nettselskapet er det interessant med muligheten til å kunne teste ut fleksibilitet direkte mot en produsent, uttaler prosjektleder i Fagne John Arild Arnø.

Tirl Fjeld, daglig leder i Haugaland Næringspark, sier i pressemeldingen at parken er en sentral hub for den nye energimiksen. Solenergien vil være et flott tilskudd til næringsparken.

Det er allerede sendt ut nabovarsel om det første anlegget. Ingen innsigelser har kommet inn. Videre vil prosjektet nå lære om installasjon, drift og vedlikeholdsbehov for denne type anlegg.

Høgskolen på Vestlandet har gitt innspill til hvilke instrumentinstallasjoner som er viktige for å samle relevant data og eventuell forskning. De vil arrangere feltbesøk for ingeniørstudenter, promotere sommerjobber til studenter på oppfølging og vedlikehold, samt utvikle idèer til relevante bachelor-oppgaver.