For mange er det mørkt nå

21.12.2022
Adm. dir i Næringsforeningen Haugalandet, Bernt Jæger.
Men tall fra næringsforeningens medlemsundersøkelse byr også på noe optimisme
Som vanlig er det nyanser i tallene fra næringsforeningens medlemsbedrifter. Vi begynner med de dårlige nyhetene.

Hele 41% melder om et dårligere resultat i år sammenlignet med i fjor. 33% tror denne trenden vil fortsette i 2023.

-Dette skyldes i stor grad økte råvarekostnader og strømpriser. Halvparten av respondentene melder om at strøm- og råvarepriser påvirker bedriften negativt i stor grad/kritisk grad. Dette er identiske tall som tidligere i høst. Situasjonen her har dessverre ikke forbedret seg , sier adm. dir i Næringsforeningen, Bernt Jæger.

Økte strøm- og råvarepriser er ingen nyhet. Men nå ser Jæger enda en faktor som bidrar til negativ utvikling hos medlemsbedriftene.

-52% av respondentene som svarte at de forventer et dårligere årsresultat neste år legger lavere etterspørsel til grunn. Vi begynner å se resultatet av renteøkningene og bedriftene forventer en nedkjøling av økonomien fremover, sier han.

Undersøkelsen viser også at den omdiskuterte grunnrenteskatten på havbruk har ført til at 1 av 5 lokale bedrifter har oppdrag satt på vent.

Les: Grunnrenteskatten får store konsekvenser for mange

Offensive bedrifter

Så til de positive nyhetene.

32% melder om et bedre årsresultat i år sammenlignet med i fjor. 29% tror resultatet i 2023 blir bedre enn i år.

-Legger vi til de som tror resultatet i 2023 blir noenlunde likt som i år, utgjør dette et «flertall» på 55%, kommenterer Jæger.

Temperaturen i næringslivet blir målt ved å spørre direkte om årsresultat, men også indirekte gjennom spørsmål om bemanningsstrategier. Også her er tallene nyanserte – Men Jæger ser at en negativ trend over sommeren nå har stabilisert seg. Før sommeren vurderte 70% å ansette. I september var tallet redusert til 41%. Nå melder 42% om at de vurderer å ansette fremover.

-At tallene er uforandret sammenlignet med i høst kan tyde på at bedriftene fortsatt er offensive med tanke på fremtiden med tanke på bemanning. At det heller ikke er en økning i antall bedrifter som vurderer permitteringer eller oppsigelser, henholdsvis 9% og 10%, velger jeg også å tolke som, positive signaler å ta med oss inn i julefeiringen, avslutter Jæger.